Exklusiv lansering 13 oktober: Telti-Kuruk - unikt vitt vin från Ukraina

Exklusiv lansering 13 oktober: Telti-Kuruk - unikt vitt vin från Ukraina

Det finns bara en handfull viner från Ukraina i Systembolagets beställningssortiment. Därför är det unikt när ett vitt vin från det krigshärjade landet tar plats på de svenska butikshyllorna i höst. Unik är också druvan Telti-Kuruk med anor från 1500-talet. Den har fått nytt liv i firman Shabos vingårdar strax utanför Odessa.

Odessa har förekommit flitigt i nyhetssändningar och tidningsreportage sedan Ryssland invaderade Ukraina, då i samband med bombningar och raketattacker. Desto trevligare då att få skriva om Shabo, strax utanför Odessa där vinodling och vinframställning pågår trots de svåra omständigheterna och har pågått genom historien de senaste 2000 åren. Regionen är hjärtat i den ukrainska vinnäringen, perfekt beläget mellan Svarta havet och floden Dnjestr.

Byn Shabo har lånat sitt namn till vinföretaget som startades av Vaja Iukuridze 2003 och som idag omfattar 1 200 hektar odlingar och en toppmodern vinanläggning under ledning av sonen Giorgi. Man tillhör de största i landet och produktionen omfattar allt från mousserande och stilla viner till brandy och vodka. Premiumvinerna har vunnit många internationella priser och finns bland annat på vinlistan hos Michelinrestauranger i London och Paris. Man har sedan många år ett samarbete med berömde franske vinkonsulten Stéphan Derenoncourt.

Merparten av odlingarna upptas av internationella druvor, men man slår också vakt om de gamla traditionerna och de inhemska sorterna. Ett riktigt skötebarn är den lokala druvan Telti-Kuruk, vilket ordagrant betyder rävsvans, ett namn den fått på grund av druvklasens form. Den har sina anor tillbaka till 1500-talet men finns idag totalt bara på en areal av 70 hektar, varav den största delen, 40 hektar, finns hos Shabo. Stockarna är gamla, upp mot 50 år, de växer i kalkblandad lera och sand och producerar ovala druvor med tunt men starkt gulgrönt skal som är täckt med en vaxliknande hinna.

De handskördade druvorna selekteras mycket noga i flera steg. Efter varsam pressning får musten jäsa på ekfat med automatisk temperaturkontroll. Det färdiga vinet har sedan lagrats 6 månader på franska ekfat.

Ursprung: Odessa
Druvor: Telti-Kuruk 100%
Karaktär: Friskt och något aromatiskt vin med inslag av akacia, citrus och mogna kvittenfrukter. Smaken är frisk med ett långt och fruktigt avslut.
Passar till: Rätter av fisk och skaldjur, ljust kött eller vegetariska rätter.

Shabo Telti-Kuruk Reserve 2022 | 179 kr | 750 ml | nr 9359601

I beställningssortimentet finns också det röda Cabernet Shabo Original 2022