Elegant Pinot-rosé från branta sluttningar

Elegant Pinot-rosé från branta sluttningar

Weingut Kruger-Rumpf är en av Tysklands bästa vinproducenter och kanske mest känd för sina förnämliga vita viner av druvan Riesling. Men på de branta sluttningarna odlar man också en liten mängd Pinot Noir som blir basen för ett elegant och mineraliskt rosévin som lanseras i tillfälligt sortiment 10 juni.

Kruger-Rumpf är ett familjeföretag med anor från slutet av 1700-talet. Fram till mitten på 1980-talet sålde man egendomens viner vidare i bulk, men när Stefan Rumpf tog över satsade han på en rejäl kvalitetshöjning och blev först i familjen med att sälja buteljerat vin under egen etikett. Idag är det sonen Georg som svarar för skötseln av vingårdarna och vinmakandet och hans fru Julia som står för marknadsföringen. Pappa Stefan deltar i den dagliga verksamheten, inte minst som ansvarig för de tjugotalet får av rasen Heidschnucken som betar ogräs i de branta sluttningarna.

Kruger-Rumpf har 65 hektar vinmark som från och med årgång 2023 kommer vara ekologiskt certifierade. Egendomen ligger i norra delen av Nahe och nära både Rüdesheimer Berg i Rheingau och Scharlachberg i Rheinhessen. Man gör vin av alla kvalitetsklasser från två appellationer, Nahe står för nio tiondelar, den resterande tiondelen har beteckningen Rheinhessen. Odlingarna domineras av Riesling, men sex procent av ytan är planterad med Pinot Noir, eller Spätburgunder som den kallas i Tyskland. Pinot Noir som vuxit i den mineralrika, lätta lössjorden får här en härlig elegans och fin mineralitet som matchar de somriga nyanserna av smultron, jordgubbar och rabarber. Det färdiga vinet har vilat på sin jästfällning i ståltank före buteljering för maximal fräschör och ökad smakrikedom.

Kruger-Rumpf har erövrat många utmärkelser för sina viner och deras friska och fruktiga rosé har nått stora framgångar på den internationella marknaden. Den 10 juni lanseras 6 000 flaskor av Kruger-Rumpf Pinot Noir Rosé i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Kruger-Rumpf Pinot Noir Rosé 2021
129 kr | Nr 92980 | 750 ml | Endast 6 000 flaskor
Ursprung: Nahe
Druvor: Pinot Noir (Spätburgunder)