Champagne Taittinger till Wine Affair

Champagne Taittinger till Wine Affair

Champagne Taittinger är världens tredje äldsta producent av champagne med anor från 1730-talet. Nu tar Wine Affair över importen och försäljningen för det anrika vinhuset till restauranger och Systembolag i Sverige.

Wine Affair startade sin verksamhet under 2019 och har sedan dess byggt upp en portfölj med över femtio kvalitetsproducenter från hela vinvärlden. Från och med den 15 februari representerar Wine Affair även Champagne Taittinger på den svenska marknaden.

– Taittinger står för energi, finess, friskhet och elegans med fokus på Chardonnaydruvan. Självklart är vi väldigt stolta över att få förtroendet att företräda ett så anrikt och kvalitetsdrivet champagnehus i Sverige, säger Lotta Lidén som är vd på Wine Affair. Vi ser nu fram emot att skapa förutsättningar för att så många som möjligt ska få ta del av Taittingers högklassiga champagne.

Vinhuset grundades som Fourneaux et Cie Maison de Champagne år 1734 och köptes av Pierre-Charles Taittinger på 1930-talet. I ägorna finns bland annat det ursprungliga slottet Marquetterie, flera av regionens främsta vingårdslägen samt en vinkällare i centrala Reims som grävdes ut på 300-talet av romarna. Idag är det syskonen Vitalie och brodern Clovis som representerar den fjärde generationen Taittinger och framgångsrikt driver familjeverksamheten vidare.

Utbudet av Champagne Taittinger i Sverige består av över tio olika sorters champagne. Från huschampagnen Taittinger Brut Réserve till prestige cuvéen Comtes de Champagne som bara tillverkas i små kvantiteter under exceptionella årgångar.