Champagne i toppform – Taittinger Millésime 2016

Champagne i toppform – Taittinger Millésime 2016

Taittinger har tillhört den absoluta eliten i Champagne i snart 300 år. Deras årgångsbetecknade Champagne är alltid något alldeles extra. Det gäller också nya årgången 2016, klassisk champagne som är mycket god redan nu men lagringsbar i många år framöver. 19 juli släpps en begränsad volym i det exklusiva tillfälliga sortimentet på Systembolaget.

En Taittinger från ett enskilt år är alltid ett litet mästerverk. Druvorna kommer till 70 procent från Grand Cru-lägen och man använder alltid endast vin från den första pressningen.

Vinåret 2016 började tufft i Champagne med frost och hagel vilket gjorde att skörden blev mindre än normalt. I gengäld var kvaliteten på de perfekt mogna druvorna verkligen på topp och la grunden till ett elegant och generöst vin med mycket stor potential för långlagring.

Det färdiga vinet har lagrats i butelj i 60 månader, fem hela år, på sin jästfällning och utvecklat stor komplexitet.

Taittinger Brut Millésime 2016 har premiär i butik den 19 juli. Totalt 1 440 flaskor kommer till Sverige.

Champagne Taittinger Brut Millésime 2016
699 kr | 750 ml | Nr 91321 | levereras i fin presentförpackning

Ursprung: Champagne

Druvor: Chardonnay (50%), Pinot Noir (50%)

Karaktär: Elegant och generös doft. Smaken är frisk och full av energi och har inslag av persika, honung och en härlig mix av citrusfrukter. Eftersmaken är lång med en kittlande syra som stannar kvar länge.

Passar till: Utmärkt som aperitif och till rätter av fisk och skaldjur. Dessutom ett utmärkt ostvin, prova gärna till långlagrad Comté.