Bodegas Juan Gil erhåller Spaniens högsta hållbarhetscertifiering WfCP+ som ett av endast tre vinhus.

Det familjeägda Bodegas Juan Gil, grundat 1916, med sin bas i vinregionen Jumilla i sydöstra Spanien har som ett av endast tre vinhus i landet erhållit den högsta certifieringen Wineries for Climate Protection Plus (WfCP+) av Spanish Wineries for Emission Reduction. Certifieringen är framtagen av det spanska vinförbundet (Federación Española del Vino - FEV) och är speciellt anpassad till vinnäringen med mål och krav om att minska utsläppen av växthusgaser och avfall, förbättra vattenhanteringen och energieffektivisera samt öka produktionen av förnybar energi.

Startskottet för att dels höja kvaliteten på vinerna till absolut toppnivå och dels göra vinhuset till en föregångare när det gäller klimatarbete började när bröderna Miguel och Ángel Gil tog över rodret för familjevingården 2001. Med familjens motto ”somos tierra” eller på svenska ”vi är jorden” så prioriterar de att vårda och bevara miljön för framtida generationer. De startade med att bygga en helt ny vinanläggning i Jumilla med den senaste tekniken för vintillverkning. Genom byggnadens konstruktion kan de bland annat hantera stora temperatursvängninga utan att behöva kompensera dessa med ökad elförbrukning.

Vattenanvändandet har optimerats och i ett slutet system förädlas resterna från vintillverkningen. Genom vermicompost skapas näringsrik humus som återförs till vingården som gödning. Sedan starten för detta projekt 2016 har de producerat över 300 000 kilo humus. En siffra som de räknar med att dubbla till nästa år. Vidare används inga pesticider eller herbicider i vinodlingen och för närvarande är mer än 60% av den årliga volymen ekologiskt certifierad. Målet är att denna siffra ska nå 100%.

I Jumilla har de byggt sin egen solcellspark som för närvarande har en kapacitet på 1,4 MWh vilket motsvarar en större elproduktion än samtliga av familjens anläggningar använder tillsammans. Detta sammantaget så har Bodegas Juan Gil redan 2022 lyckats reducera sina koldioxidutsläpp med hela 33%. Kravet för att behålla WfCP+ är att år 2030 uppnå en reduktion på 35% men ni ska inte tro att familjen kommer att nöja sig med det.

Även uppmärksammat i Sverige
I Sverige har Bodegas Juan Gils vin GOSA Organic Monastrell BiB som nyligen bytt design också varit föregångare inom hållbarhet och var ett av de första vinerna som uppnådde Systembolagets krav för att klassificeras som Hållbart val. För denna klassificering har Systembolaget tagit i beaktande både miljömässiga och sociala aspekter vid vinproduktionen.

Hållbart val i Systembolagets fasta sortiment:
GOSA Organic Monastrell BiB 2021 | 229 kr | Nr 629708 | 3 000 ml | Fasta sortimentet