Återlansering av Taittingers mest sällsynta vin; Comtes de Champagne Rosé

Återlansering av Taittingers mest sällsynta vin; Comtes de Champagne Rosé

2 september släpps 600 flaskor av Comtes de Champagne Rosé från årgång 2007 på Systembolaget. Den åtråvärda prestigechampagnen från Taittinger har blivit hyllad som årets bästa rosévin 2021 av Dina Viner samt belönats med höga poäng av internationella vinkritiker.

Det familjeägda champagnehuset Taittinger med anor från 1730-talet är den tredje äldsta producenten i regionen Champagne. Nu kommer Taittingers mest sällsynta vin, Comtes de Champagne Rosé, till Systembolaget i en begränsad upplaga om 600 flaskor. Vinet produceras endast under exceptionellt bra årgångar.

– Vi är otroligt glada över att få återlansera en av världens främsta roséchampagner, säger Lotta Lidén som är vd på Wine Affair. Comtes de Champagne Rosé är en dryck för livsnjutare och samlare som är svår att komma över. Med det nya tillskottet av flaskor hoppas vi kunna tillgodose den höga efterfrågan i Sverige.

Druvorna till Comtes de Champagne Rosé skördas enbart i Grand Cru-lägen och består av 30 procent Chardonnay samt 70 procent Pinot Noir. Vinet genomgår malolaktisk jäsning och endast juicen från den första pressningen används. Till den slutgiltiga blenden tillsätts 15 procent stilla rött vin av druvan Pinot Noir från Bouzy för färg och komplexitet. Efter buteljeringen lagras champagnen i tio år på sin jästfällning i de unika kalkstenskällarna i Reims. Här låg en gång klostret Saint-Nicaise och källargångarna, som idag ingår i UNESCOS världsarv, grävdes ut av romare på 300-talet.

Den allra första årgången av Comtes de Champagne Rosé släpptes 1970. För att ytterligare förtydliga druvornas exklusiva ursprung finns tillägget ”Grand Crus” med på etiketten för första gången med denna årgång. Champagnen kan med fördel luftas i samband med serveringen där glaset gärna får ha en större kupa som låter vinet andas samt nå rätt temperatur.

Comtes de Champagne Rosé artikelnummer 9504701
Pris 1795 kronor