Årets bästa viner kommer från Wine Affair!

Årets bästa viner kommer från Wine Affair!

När Dina Viner summerade årets bästa viner under 2020 blev det storslam för vinimportören Wine Affair. Av de 100 vinerna på topplistan kom hela 23 från Wine Affair inklusive 2016 Côte Rôtie La Mouline från E. Guigal som utsågs till årets bästa vin.

Dina Viner är ett av Sveriges ledande nyhetsbrev om vin som under 26 år utsett de allra bästa vinerna från varje år. För att kvalificeras sig krävs 95 poäng eller mer av 100 och att vinet har funnits till försäljning under bedömningsåret. När vinnarna för 2020 publicerades i veckan blev det en storslagen seger för Wine Affair med hela 23 viner på topp 100-listan. Det är mer än tre gånger fler än från någon annan importör.

Årets allra bästa vin blev 2016 Côte Rôtie La Mouline från den legendariska producenten E. Guigal som belönades med hundra poäng. Vinet kostar 3 395 kronor och 90 flaskor lanserades av Systembolaget i november månad. Bland andra viner från Wine Affair på listan märks även 2016 River Stones Malbec från Catena Zapata och 2018 Chevalier-Montrachet Grand Cru Les Demoiselles från Louis Jadot som båda belönades med 99 poäng under 2020.

Wine Affair startade sin vinimport 2019 och har sedan dess byggt upp en portfölj med över femtio kvalitetsproducenter från hela vinvärlden. På kort tid har företaget blivit ledande på fine wines i Sverige.