Årets bästa champagner 2023 - Taittinger toppar listan

Årets bästa champagner 2023 - Taittinger toppar listan

Det blev storslam för vinhuset Taittinger när Dina Viner sammanställde listan över de bästa non-vintage champagnerna på svenska marknaden 2023. I finalen blindprovades 36 olika viner och Taittingers cuvée ”Folies de la Marquetterie” vann, tätt följd av ”Prélude” från samma vinhus. Trissen fullbordades av Taittingers storsäljare ”Brut Réserve” som hamnade på 6:e plats. De tre champagnerna präglas alla av husets främsta kännetecken: finess, friskhet och elegans.

”Taittinger gör ett otroligt gediget arbete på alla plan och det märks i deras cuvéer” säger Wine Affairs VD Lotta Lidén när hon sett resultatet. ”Tre bland de tio bästa är ett otroligt fint kvalitetsbetyg, jag tror aldrig att jag har sett det tidigare från ett och samma champagnehus”.

Det är nyhetsbrevet Dina Viner Professional Edition som i december presenterar det gångna årets bästa NV champagner. Tre av de främsta på tio-i-topplistan 2023 kom alltså från Taittinger som grundades 1734 under namnet Forest-Fourneaux. Sitt nuvarande namn fick man 1932 då Pierre-Charles Taittinger köpte verksamheten med ett antal förstklassiga vingårdslägen och slottet Marquetterie, som även givit namn åt årets vinnarchampagne. Idag är det fjärde generationen i form av syskonen Vitalie och Clovis som driver vinhuset.

Nr 1: Taittinger Folies de la Marquetterie
Vingårdarna runt slottet kallas Les Folies och har samma druvproportioner som vinet, 55% Pinot Noir och 45% Chardonnay. De kompletteras med druvor från några av familjens favoritlägen i Mailly, Ambonnay, Trépail och Hautvillers. Vinet, som genomgått malolaktisk jäsning är till 70% vinfierat och lagrat på ståltank och resten på 4 000-liters ekfat. Vinet har vilat minst 60 månader på sin jästfällning före degorgering. Resultatet är ett elegant och vinöst vin med liten fatton, generös smak och doft med inslag av persika, rostad brioche, mineral, frisk syra, härlig mousse och lång eftersmak.

Taittinger Folies de la Marquetterie | 829 kr | Nr 81232 | Beställningssortimentet

Nr 2: Taittinger Prélude Brut
Mineralitet är den gemensamma nämnaren för druvorna från de tio Grand Cru-byarna som valts ut att leverera druvorna till Prélude (lika delar Chardonnay och Pinot Noir). En mycket lagringsdudlig Champagne som jäser och lagras på ståltank innan den slutlagras i butelj på sin jästfällning i 60 månader. Komplex doft med inslag av honung, tropiska frukter och mineral. Smaken är torr, frisk och fruktig med tydliga inslag av citrus, ananas, aprikos och en viss brödighet. Långt, fint avslut med en mineralitet som beskrivits som ”sommarregn på grusväg”.

Taittinger Prélude Brut | 829 kr | Nr 88082 | Beställningssortimentet

Nr 6: Taittinger Brut Réserve
Taittingers ”husvin” är en fin introduktion till husets stil med friskhet och fräschör. Chardonnay spelar första fiolen (40%) fint sekonderad av Pinot Noir (35%) och Pinot Meunier (25%). Druvorna kommer från ett fyrtiotal byar och en tiondel är från Grand Cru-lägen. Vinifiering och lagring sker på ståltank och vinet vilar i flaska på sin jästfällning i minst 36 månader. Friskt och elegant vin med toner av citrus och mineral. Fin mousse och lång, stilren eftersmak.

Taittinger Brut Réserve | 499 kr | Nr 7422 | Fasta sortimentet