Tre högklassiga höstviner lanseras 20 september

Tre högklassiga höstviner lanseras 20 september

Den 20 september lanseras tre röda toppviner. Två av dem är skapade av australiensiske kultvinmakaren Jim Barry och det tredje är en Beaujolais från Jadot-ägda Château des Jacques. Alla tre utsökta just nu, men med alla förutsättningar för långlagring.

När Jim Barry slog sig på vinodling på 1960-talet tänkte han bli berömd för sin Riesling. Det har han också blivit, men allra mest känd har han blivit för sin mycket eftertraktade super-Shiraz, The Armagh. Två av hans Shiraz-viner finns med i den tillfälliga lanseringen 20 september, Lodge Hill och McRae Wood.

Lodge Hill är en vingård i lilla vindistriktet Clare Valley norr om Adelaide. Den var ursprungligen var tänkt för Riesling men visade sig även ge strålande rödviner av Shiraz. Det här är ett vin som trots sin blygsamma prislapp ständigt får fina betyg av kritikerna. Vinet har jäst på ståltank och sedan lagrats ett år på franska ekfat.

Jim Barry Lodge Hill Shiraz 2021
169 kr | 750 ml | Nr 92427

Ursprung:
Clare Valley
Druvor: Shiraz
Karaktär: Smakrikt och fruktigt vin med fin balans, florala toner, behaglig kryddighet och välintegrerade tanniner.
Passar till: Rätter av vilt, nötkött eller lamm, gärna grillat.

Maffig ”lillebror”
McRae Wood Shiraz har fått sitt namn efter Duncan McRae Wood, grannen som 1964 sålde marken till Jim Barry som i sin tur planterade de Shirazrankor som skulle ge druvorna till ikonvinet The Armagh. Det här är ”lillebror”, om man nu kan använda ordet om ett andravin som regelbundet får 95 poäng eller mer i betyg. Här ingår druvor som avklassificerats från The Armagh plus en del druvor från andra av familjens premiumlotter i Clare Valley. Premiären 1992 var en succé och på den vägen har det fortsatt. Det här är ett vin med dokumenterad lagringsduglighet.

Jim Barry McRae Wood Shiraz 2021
395 kr | 750 ml | Nr 90064 | 480 flaskor

Ursprung: Clare Valley
Druvor: Shiraz
Karaktär: Koncentrerat, fruktigt vin med inslag av mörka plommon, björnbär, viol, lakrits och kryddor. Intensivt, smakrikt och komplext vin med fint avrundade tanniner.
Passar till: Rätter av nötkött eller vilt, gärna i form av grytor, Utmärkt till smakrika hårdostar.

Ingen vanlig Beaujolais
Lättdrucket och okomplicerat, så smakade oftast Beaujolais förr. Kolsyrejäst med lite ton av skumbanan och gjort för omedelbar konsumtion. Men området har fått ett kvalitetslyft under 2000-talet och anrika Bourgognefirman Louis Jadot har del i den förändringen. 1996 köpte man Château des Jaques i Moulin-à-Vent och gjorde en total upprustning. Vingården är omgärdad av en mur och ligger centralt i Moulin-à-Vent som anses vara den bästa av Beaujolais tio crus. Här behandlar man lokala druvan Gamay lika förnämligt som om den vore en Pinot Noir från Bourgogne. Det färdiga vinet har genomgått traditionell jäsning och sedan lagrats 12 månader på fat, 40 % nya. Resultatet är ett strukturerat vin med mycket karaktär och utmärkt förmåga att utvecklas med längre lagring, upp mot tio år.

Château des Jacques Moulin-à-Vent Champ de Cour 2022
239 kr | 750 ml | Nr 90481

Ursprung:
Moulin-à-Vent
Karaktär: Strukturerat vin med eleganta tanniner och inslag av röda bär, färska örter och fina, florala toner.
Passar till: Serveras svalt i stora kupor till rätter av fågel eller fläsk eller milda ostar.