Sommarnyheter på hyllan

Sommarnyheter på hyllan

Angove´s Naturalis Organic Rosé 2023 och La Chablisienne Chablis 2023 är två sommarlanseringar som nu finns på nyhetshyllan. En ekologisk rosé som gjorde succé förra sommaren och en toppklassad Chablis i praktisk förpackning för utelivet.

Succé-rosé i efterlängtad repris
Nu upprepar vi succén från förra sommaren och släpper Angove´s Naturalis Organic Rosé 2023 i nya årgången. Burken går snabbt att kyla och är oöm och lätt att ta med. Panta den så får du dessutom en krona tillbaka. Storleken är perfekt för två.

Men det är förstås själva innehållet som skapar framgångarna. Familjen Angove är inte bara en av Australiens ledande producenter av ekologiskt vin, de är dessutom drivande när det gäller att utveckla miljöpolicys för hela landets vinodlingar. Druvan bakom Naturalis är landets främsta, Shiraz. Skördad när balansen mellan socker och syra var perfekt. Skalen har fått dra med musten till perfekt roséfärg och all fräschör är bevarad efter jäsning och lagring på kylda ståltankar.

Ursprung: South Australia

Druvor: Shiraz

Karaktär: Friskt och fruktigt vin med inslag av vattenmelon, jordgubbar, hallon och en liten aning citrus. Krispigt och fräscht med fint, fruktigt avslut.

Passar till: Allt som sommaren har att erbjuda, mingel med salta snacks, plockmat, sallader, grillad kyckling, skaldjur eller vegetariskt

Angove´s Naturalis Organic Rosé 2023 | 59 + 1 kr | 250 ml | Nr 90036

Charmig Chablis i klimatsmart tetra
La Chablisienne Chablis 2023 i en förpackningen ovanlig för ursprunget men både klimatsmart och lätt att ta med . Avsändare är högt ansedda kooperativet La Chablisienne och årgången är något alldeles extra, det är nämligen den hundrade skörden sedan kooperativet grundades 1923. Efter första världskriget var det brist på manlig arbetskraft så kvinnorna spelade en stor roll för framgångarna. Därför känns det extra fint att den som ansvarade för jubileumsskörden var La Chablisiennes första kvinnliga chefsvinmakare någonsin, Estelle Roy.

Den kalkrika jorden i Chablis är som gjord för druvan Chardonnay. Ingen annanstans i världen ger den vin med sådan charm, mineralitet och strålande syra som här. Estelle Roy har all anledning att vara stolt över det här vinet. Jäsning, malolaktisk jäsning och sex månaders lagring på jästfällningen sker uteslutande på ståltank för att maxa fruktighet och fräschör.

Ursprung: Chablis

Karaktär: Fruktig, frisk doft av citrus, gröna äpplen, päron och med en fin mineralton. Charmerande smak av citrusfrukter med klingande ren syra.

Passar till: Underbart matvin som matchar det mesta från fisk och skaldjur till kyckling, sallader, picknickmat eller vegetariskt.

La Chablisienne Chablis Tetra 2023 | 179 kr | 750 ml | Nr 95045