Rosépremiär 31 maj

Rosépremiär 31 maj

Nya årgångar av två roséviner släpps idag i Systembolagets exklusiva sortiment. Det är tyska toppfirman Kruger-Rumpfs rosé gjord på Pinot Noir som även blivit en internationell framgång, samt Chivite rosé gjord på Garnacha (80%) och Tempranillo (20%) skapad av vinkungen Julian Chivite López och 3-stjärnige mästerkrögaren Juan Mari Arzak.

Kruger-Rumpf Pinot Noir Rosé 2023
Det är gröna druvor till vitt vin som dominerar Weingut Kruger-Rumpfs odlingar i Nahe, ett av Tysklands mindre kända vindistrikt. Det ligger väldigt nära berömda grannen Rheingau, men klimatet är en aning varmare vilket passar som hand i handske för de blå Pinot Noir-druvorna som utgör grunden för det här rosévinet. De växer på branta sluttningar, omgivna av familjens fårflock som betar rent på ogräs. Rankorna växer i mager lössjord som ger vinet en fin mineralton. Pinot Noir, eller Spätburgunder som den oftast kallas här, är bara planterad på 6 procent av familjens vinareal som totalt består av 43 hektar.

Egendomen har anor tillbaka till 1700-talet och har mark främst i Nahe, men en tiondel av vinet har grann-appellationen Rheinhessen. Från början sålde man sitt vin i bulk men på 1980-talet inleddes en spännande resa mot allt högre kvalitet. I spetsen för förvandlingen fanns Stefan Rumpf, idag är det hans söner Georg och Phillip som styr verksamheten och som snart fullbordat resan mot eko-certifiering av hela odlingen.

Kruger-Rumpf har nått stjärnstatus för sina vita viner i högsta kvalitetsklassen Grosses Gewächs, men det förnämliga hantverket från vinmakarsonen Georg går igen även i produktionen av rosévinet. Druvorna stjälkas av och får en kort kontakt med de färgrika skalen innan jäsningen påbörjas. Det färdiga vinet vilar en tid på sin jästfällning i ståltank. Vinet är purungt och mycket fräscht och buteljerades så sent som i mars 2024.

Kruger-Rumpf Pinot Noir Rosé 2023
139 kr | 750 ml | Nr 92980
Kruger-Rumpf Pinot Noir Rosé är en kavalkad av sommarens dofter och smaker. Friskt och fruktigt med inslag av smultron, jordgubbar, äpple, rabarber och örter
Passar till Som gjort för en skön stund på balkongen, terrassen eller i det gröna. Gott på egen hand men fint sällskap till sallader, plockmat, vegetariskt eller rätter av fisk eller kyckling.

Chivite Las Fincas Rosé 2023
Familjen Arzak med pappa Juan Mari och dottern Elena tillhör världens krogadel. Att få bord på legendariska, 3-stjärniga restaurang Arzak i San Sebastian är näst intill omöjligt och Elena har valts till världens bästa kvinnliga kock. Familjen Chivite tillhör utan tvekan världens vinadel och grundade vinhuset redan 1647 och är idag ett av de äldsta och mest anrika i Spanien.

Grunden till Chivite var en mycket liten vingård som mest odlade druvor för familjens behov. Men under årens lopp växte arealerna och idag förfogar Chivite över mer än 100 hektar förnämlig vinmark. Ambitionerna var höga under 1900-talet då Julián Chivite Marco genomförde en kvalitetshöjning som var så anmärkningsvärd att han belönades med en utmärkelse av Spaniens kung Juan Carlos.

Två familjer med smak för livets goda bestämde sig vid en gemensam middag för att göra ett vin tillsammans. Juan Mari Arzak älskar rosévin och familjen Chivite skapade därför ett rosa vin – Las Fincas Rosé - som en hyllning till honom och hans kokkonst.

Druvorna till Las Fincas kommer från Chivites toppvingård Legardeta på 580 meters höjd och Las Fincas Rosé räknas idag till de allra främsta rosévinerna i världen. Vinmakaren David González har skapat ett perfekt balanserat rosévin som matchar mat på ett utmärkt sätt. Vinet är skapat med den så kallade saignéemetoden, vilket innebär att skalen får dra några dygn i musten för att ge mer struktur åt vinet. Efter tre veckors jäsning får det färdiga vinet vila på sin jästfällning en tid för att öka komplexiteten, innan det tappas på den eleganta, specialdesignade buteljen.

Chivite Las Fincas Rosé 2023
139 kr | 750 ml | Nr 94813

Ursprung: 3 Riberas (Vinet kommer från vingårdar i Navarra men Chivite har valt att benämna vinet 3 Riberas för att den ljusare stilen på vinet ursprungligen inte var tillåten i Navarra).
Druvor: Garnacha (80%), Tempranillo (20%)
Vinmakare: David Gonzalez
Karaktär: Ljust rosa rosévin med intensiv doft av vita stenfrukter, körsbär, jordgubbar, granatäpple och ängsblommor. Frisk, djup och livfull smak med fruktig och lång avrundning.
Passar till: Sallader, fisk, skaldjur och rätter av ljust kött. Utmärkt till vegetariska rätter och asiatisk mat.