Nyhet 1 juni! GOSA Organic Rosé

Nyhet 1 juni! GOSA Organic Rosé

Familjeägda vinproducenten Juan Gil har skapat ett ekologiskt rosévin i klimatsmart förpackning, GOSA Organic Rosé 2023, som släpps i Systembolagets fasta sortiment den 1 juni och valdes ut som det bästa vinet bland 31 stycken spanska roséviner. Namnet GOSA kommer från Gozar som är spanska ordet för njuta.

Vin på burk har av många skäl kommit för att stanna. En förpackning, 250 ml, räcker perfekt till två glas. Den är oöm och lätt att packa till picknick eller utflykten. Snabbare att kyla än en flaska eller box och smidig att hantera vid stora tillställningar. Miljösmart dessutom och bara att panta till återvinning. Dessutom här fylld med rosévin från en av Spaniens största producenter av ekologiskt vin, anrika familjefirman Juan Gil.

GOSA Organic Rosé 2023
39 + 1 kr i pant | 250 ml | Nr 2609

Druvor: Syrah (50%), Tempranillo (50%)
Karaktär: Krispigt rosévin med doft av färska jordgubbar, syrliga körsbär och nyskivad vattenmelon. Fruktig smak med inslag av sommarbär, torkade örter. Friskt vin med rund, behaglig i eftersmak.
Passar till: Sällskapsvin och sommarinspirerad buffé. Till fisk, skaldjur, chark eller sallader.

De ekologiska skötta vingårdarna i Aragonadalen i spanska distriktet Jumilla är hemvist för druvorna till GOSA Rosé. Här växer inhemska druvan tempranillo tillsammans med syrah och druvorna skördas för hand och pressas direkt efter skörd för att maxa friskhet och fräschör. Druvsorterna jäser var för sig i temperaturkontrollerade ståltankar innan de blandas till ett rosévin med perfekt balans.

Om Bodega Juan Gil
Juan Gil Jiménez grundade Bodegas Juan Gil redan 1916 och företaget är idag familjeägt. Fyra generationer har genom hårt arbete, stort kunnande och stolthet drivit företaget till framgång.

Vingårdarna finns i Jumilla, en region i sydöstra Spanien och väster om Alicante, och bjuder på skiftande klimat med varma somrar och långa kalla vintrar. Det är stora temperaturskillnader mellan dag och natt och jordmånen är näringsfattig med sand, kalk och sten som bevarar den mängd regn som faller.

Bodegas Juan Gil är östra Spaniens största producent på ekologiska viner och att vårda och bevara miljön för kommande generationer är ett prioriterat arbete på företaget. All elektricitet som används i vingården genereras av deras egna solpaneler med kapacitet på 1,4 MW, deras vattenhantering gör att de förbrukar mycket mindre vatten än deras kvoter satta av området, de har också skapat ett cirkulärt system där de tar tillvara på resterna från vintillverkningen och genom vermicompost skapar humus som återförs till vingården.