Mästerlig Chardonnay från Newton Johnson

Mästerlig Chardonnay från Newton Johnson

Med Family Vineyards Chardonnay 2022 har Gordon Newton Johnson skapat ett elegant vitt vin. Vinrankorna är kloner från Bourgogne som har vuxit i den vackra dalen Hemel-en-Aarde i sydafrikanska distriktet Walker Bay. 600 flaskor lanseras i Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment den 26 april.

Newton Johnson Family Vineyards Chardonnay 2022
299 kr | 750 ml | Nr 94297 | 600 flaskor

Ursprung: Hemel-en-Aarde Valley
Druvor: Chardonnay

Karaktär: Stor och charmig doft och smak av mogna citroner, vita persikor och mineral. Smakrikt med fin fyllighet och struktur, perfekt balanserat av frisk och läskande syra. Komplext vin med lång eftersmak.
Passar till: Rätter av fisk eller skaldjur, till exempel grillade skaldjur eller fisk med citrusaioli. Utmärkt också till risotto eller rätter från det vegetariska köket.

Vinrankorna är kloner från Bourgogne
Den familjeägda egendomen Newton Johnson Family Vineyards är inte bara ljuvligt vacker, den har också läge, jordmån och mikroklimat som gör den utomordentligt lämpad för odling av Bourgognes två stora druvor Chardonnay och Pinot Noir. Mamma Felicity och pappa Dave la grunden för firman för snart trettio år sedan, men idag är det sönerna Gordon och Bevan som driver verksamheten.

Vinrankorna är kloner från Bourgogne. Rankorna är fortfarande unga, i snitt femton år, men vinet de producerar är redan imponerande. ”Det bästa återstår. Tänk vilka viner vi kommer att göra om tio år”, sa Gordon i en intervju 2014 när de första årgångarna av det här vinet släpptes och fick med beröm godkänt. Nu är man där och idag är hyllningarna massiva och ordet mästerlig duggar tätt.

Chardonnaydruvorna kommer från tre olika vingårdslägen med lite olika solexponering och bildar en komplex och balanserad helhet. De handskördade druvorna förvarades över natt utbredda i kylrum för maximal fräschör innan de hela klasarna pressades försiktig. Jäsningen skedde på ekfat. Det färdiga vinet har sedan lagrats i 11 månader på 228 och 500 liter stora fat från Bourgogne, varav 22 procent nya. Vinet har slutligen vilat två månader på ståltank innan det buteljerats utan filtrering.