Tillsammans hittar vi nya möjligheter

Destination Saltsjöbaden - ett initiativ för framtiden.

Vår Gård har länge haft en vision om att skapa hållbara upplevelser genom omtanke och engagemang vilket nu har genererat i ett nytt initiativ som inkluderar hela Saltsjöbaden som ort och destination.

- Vi vill uppmuntra Saltsjöbadens invånare, företag, institutioner och föreningar att mötas genom gränsöverskridande samarbeten för en mer innovativ infrastruktur och känsla av samhörighet. Detta är grundidén med Destination Saltsjöbaden som vi hoppas skall resultera i ett mer kreativt och levande samhälle för gäster och boende, berättar Kadi Upmark, VD på Vår Gård.

Som följd av Corona-krisen är det nu mer aktuellt än någonsin att finna nya vägar för att överleva, och utvecklandet av Destination Saltsjöbaden har fått en oväntad språngbräda. För att möjliggöra samarbeten mellan lokala aktörer och invånare menar Kadi att det behövs en ny kultur och samarbetsvilja.

- Vi behöver finna innovation i vår gemensamma förmåga som leder till både lösningar av akuta problem och en framtid med fungerande infrastruktur, vi behöver hitta en Saltsjöbadsanda 2.0.

Tanken är att Vård Gårds rymliga och inspirerande miljöer blir en fysisk hub med tre stycken Co-spaces eller utvecklingsrum där Saltsjöbadens aktörer kan samskapa en innovativ infrastruktur för gränsöverskridande samarbeten. Dessa tre "verkstäder" blir; en digifysisk studio med greens screens och annan smart teknik i kombination med nätbaserad teknik; en prototypverkstad med maskiner för bearbetning av olika material och ett flowroom med visuell och fysisk miljö för tankeprocesser. Här kan aktörerna aktivt delta i nyskapande och hållbara samarbeten inom både affärsverksamhet, föreningsliv och gemensamma samhällsfunktioner.

Utbildnings- och informationstillfällen för hur man skall använda sig av Co-spaces kommer ledas av Thomas de Ming och Madelene Segertoft från RangeMaker. Företagare skall kunna utveckla och testa nya koncept, värdeflöden, tjänstepaket och samhällsfunktioner som sträcker sig långt bortom krisen.

Destination Saltsjöbaden kommer etablera sig som en unik och attraktiv geografisk plats genom att:

- det blir extra lätt att utveckla och testa nya innovativa lösningar (Testination)

- vara som gjord för både genuin vila och återhämtning i sköna miljöer (Restination)

- både vardag och helg kan vara fylld av glad och lekfull social samvaro (Festination).

Visst låter det som en ordlek säger Kadi, men dessa uttryck som Thomas använder sig av förklarar ganska bra vilka konkreta mervärden vi tror att platsen Saltsjöbaden har att erbjuda.

Med en lokal Saltsjöbadsanda 2.0 hoppas Vår Gård kunna skapa fler arbetstillfällen, bättre tjänster och produkter, högre grad av resiliens bland företag, föreningar, och invånare samt lägre resursförbrukning på orten.

Vi ser fram emot ett nytt och spännande Saltsjöbaden.

I vacker skärgårdsmiljö endast 15 minuter från Stockholm ligger prisade hotell- och konferensanläggningen Vår Gård Saltsjöbaden. En plats för möten mellan människor med fokus på hållbara upplevelser. Här finns en lång historia, där vackra miljöer, storslagen konst och kulinariska matupplevelser följt med genom åren.

Sofia Högdal, Affärsutvecklare på Vår Gård

Hon är ny affärsutvecklare på Vår Gård i den tuffaste av tider

Sofia Högdal, affärsutvecklaren från Gotland som med en gedigen bakgrund hjälpt stora namn som Berns och Stureplansgruppen med att växa, har fått uppdraget att utveckla konferensanläggningen Vår Gård i att bli framtidens mötes- och rekreationsplats. Ingen lätt uppgift i den mörka tid vi nu lever i. Här delar hon med sig om vad som händer på Vår Gård och hur de tillsammans kämpar för överlevnad.