Kloka beslut bygger på forskning – devis under Almedalsveckan

Politik i all ära men se till att inte missa när forskare och studenter från SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och Uppsala universitet delar med sig av sin kunskap under Almedalsveckan i Visby.

En av de aktiviteter som forskarna från Uppsala deltar i är ett seminarium om energiforskning fredagen 9 juli med rubriken ”Energiforskning för snåla husägare och bilister”. Seminariet hålls kl. 10-12 ombord på fartyget Sigyn i Visby hamn.

Under seminariet presenterar professor Helene Lundkvist, SLU, professor Kristina Edström, Uppsala universitet och vd Cecilia Danckwardt-Lillieström, Energihuset AB, hur de arbetar för att utveckla energi för olika ändamål och på ett klimatsmart sätt.

- SLU arbetar med en helhetssyn och systemanalyser för att utveckla bärkraftiga energisystem. Vi utbildar och forskar om hela kedjan, från odling av energigrödor och hantering av restprodukter till klimateffektiv användning av energi, säger Helene Lundkvist från SLU som deltar i seminariet den 9 juli.

Vid seminariet under Almedalsveckan presenteras bland annat regeringens satsning på kvalitativ forskning inom energiområdet, STand UP for Energy. Det är ett samarbete mellan Uppsala universitet, KTH, SLU och Luleå tekniska universitet. Målet är att minska kostnaderna för storskalig produktion av förnybar elektricitet, att skapa en smart eldistribution och att utveckla hybrid- och elfordon.

- Vid Uppsala universitet är energiforskningen ett högt prioriterat område som har stärkts ytterligare den senaste tiden genom både  STand UP for Energy och satsningen på KIC InnoEnergy, ett institut för innovation och teknologi inom energiområdet, säger Joseph Nordgren, vicerektor vid vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap vid Uppsala universitet.

- Som ett brett universitet har vi möjlighet och ansvar att ha ett brett systemperspektiv på energi som inkluderar allt ifrån tekniska lösningar till samhällsaspekter. Det är viktigt för oss att vara aktiva i samhällsdebatten och på så sätt bidra till en god utveckling, menar Joseph Nordgren.

Under seminariet presenteras även Energihuset Uppsala, ett internationellt centrum som arbetar för att främja energilösningar. Via Energihuset erbjuds forskare inom energiteknik möjligheter att samarbeta med näringslivet kring utvecklingen av nya idéer och resultat.

För den som inte kan närvara under seminariet mellan kl. 10-12 finns det goda chanser att diskutera energiforskning vid flera tillfällen. I det tält som finns placerat i hamnen bredvid Sigyn finns studenter och forskare  från SLU och Uppsala universitet på plats torsdag till lördag kl. 9-17.

ArtDatabanken från SLU finns på plats i Almedalen 4-10 juli för att synliggöra naturvårdsfrågorna för politikerna. http://bit.ly/9AMDrL

Möt representanter för ArtDatabanken, SLU, vid Holmen, plats 47 i Visby hamn. Montern bemannas av Länsstyrelserna, ArtDatabanken SLU och Centrum för Biologisk mångfald (CBM). Från ArtDatabanken medverkar bland annat Jan Terstad, Johan Bodegård och Hjalmar Croneborg i olika seminarier.

Forskare vid Uppsala universitet medverkar också i en rad andra seminarier på temat energi:

Forskning för systemskifte inom energiförsörjningen
Forskargrupper vid Uppsala universitet och Högskolan på Gotland presenterar olika typer av energiforskning, från vind- och vågkraft till batterier och globala energisystem. Den 5 juli klockan 9-12 på Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3.

Ut med fossil energi och in med fossilfritt
Professor Kjell Aleklett vid Uppsala universitet presenterar rapporten ”Är Svensk energi säker?” som gjorts av hans forskargrupp i globala energisystem. Efteråt följer en politikerdebatt. Den 5 juli klockan 15.30-18.00 på Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3.

Dagens kärnavfall kan bli framtidens resurs
Ane Håkanson, proferssor i tillämpad kärnfysik, håller ett seminarium om forskningen om fjärde generationens kärnkraftsreaktorer. Den 8 juli klockan 8.00-09.30 på M/S Sigyn.

För mer information, kontakta:
Professor Kristina Edström, Uppsala universitet, 070-167 90 06
Professor Kjell Aleklett, Uppsala universitet, 070-425 06 04
Professor Ane Håkansson, Uppsala universitet, 070-167 90 95
Professor Helene Lundkvist, SLU, 0708-32 14 79
Johan Bodegård, chef för ArtDatabanken vid SLU, 070-26 68 600

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet

Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7