Upplevelser och utmaningar som Divisionchef på Varuhuset PUB

Upplevelser och utmaningar som Divisionchef på Varuhuset PUB

Allt är situationsanpassat – inget är sant förrän man ser vad det ger.

"Jag kom upp till marknadsavdelningen och såg att det var en bild av mig upphängd på väggen. Först kände jag mig lite hedrad, tills jag insåg att de använt bilden som piltavla..."

Det var vid 29 års ålder jag fick en betydande utmaning som Divisionschef på Varuhuset PUB i Stockholm. Jag rekryterades för min förmåga att driva förändring, kallad "Bulldozer", för min energi och förmåga att få saker gjorda. Mitt uppdrag var klart: att vända en stor del av konfektions- och klädavdelningen till lönsamhet. Varuhuset, ägt av KF, kämpade med betydande dagliga förluster. Det var en miljö präglad av behovet av snabba förändringar och ekonomisk stabilitet.

Min tidiga upplevelse på marknadsavdelningen var symbolisk. Att se min bild användas som piltavla gjorde ganska ont, men då lät jag det vara och tryckte ner känslan. Jag lärde mig snabbt att effektivisering och analys var nyckeln till att åstadkomma de nödvändiga förändringarna.

Jag insåg att leverantörskedjan var onödigt långsam. Det tog hela sju dagar från ankomst till säljplats för våra produkter. Genom att rationalisera leverantörsstocken och fokusera på ett mindre antal leverantörer som kunde leverera snabbare och mer effektivt, lyckades vi korta ned ledtiden till endast en dag. Detta inte bara förbättrade vår effektivitet utan också vår lönsamhet betydligt.

Min division hade flera hundra anställda, många av dem hade arbetat där i 30-40 år. Jag kom in och styrde om utan att arbeta med människorna, utan genom att styra med hela handen. Visst, det var effektivt för stunden och jag vände en förlust till vinst på ett år. Men jag tänkte inte hållbart och kunde knappt stava till förändringsledarskap. Vad hade effekten varit om jag arbetat som ledare istället för att vara chef? Att få ett par hundra människor att jobba med samma fokus som jag.

Som ledare var jag då ung och driven av ett starkt behov av att snabbt visa på resultat. Min strategi med att effektivisera processer och optimera resurserna bar frukt, men jag insåg inte då utan senare, att mitt ledarskap behövde utvecklas. Att leda människor kräver mer än bara tekniskt kunnande och strategiskt tänkande; det handlar också om att bygga förtroende, engagemang och att inspirera till gemensamma mål.

Denna erfarenhet som många andra erfarenheter lärde mig vikten av att kontinuerligt utveckla både mitt eget ledarskap och mina team. Att det inte finns rätt eller fel utan att allt är situations anpassat. Inget är faktiskt sant förrän man ser vad det ger. Denna insikt har hjälpt mig att förstå att ledarskap måste anpassas efter situationen och de människor man leder.

Jag skriver nu min självbiografi där jag utforskar dessa ämnen på djupet. Det har varit en resa fylld av lärdomar och utmaningar, där jag har fått möjlighet att växa både som ledare och individ. Att dela min berättelse är ett sätt för mig att reflektera över min egen utveckling och förhoppningsvis inspirera andra att göra detsamma.

Jag är tacksam för att du har tagit dig tid att läsa om min resa. Det är värdefullt för mig att höra dina tankar och erfarenheter om självledarskap och triggers. Vi kan alla lära av varandras historier och reflektioner för att bli bättre ledare och människor. Tack för att du delar den här resan med mig.

Bakom pennan: Nils-Gösta Fransson, VD Aktivt Ledarskap