Värderingsutbildning

En resa mot världsklass – två år med Hr Björkmans Entrémattors värdegrund

Det är svårt att tro att det har gått två år sedan jag, som extern konsult från Aktivt Ledarskap AB, började arbetet med att tydliggöra och arbeta med Hr Björkmans Entrémattors värdegrund. Under denna tid har jag haft förmånen att följa med på en resa där företaget, genom sina nya värderingar, har vuxit sig starkare, blivit mer sammanhållet och tydligare i sin vision:

”Uthyrning av entrémattor i världsklass! Hållbart och bekymmersfritt.”

Starten på resan – att förtydliga företagets identitet

Vårt arbete började med en enkel men kraftfull fråga: Vad är Hr Björkmans Entrémattor idag, och vad vill företaget vara i framtiden? När jag först satte mig ner med Carl-Johan Björkman, ägare och grundaren var det tydligt att det fanns en stark grund att bygga vidare på. Företaget hade redan en stabil verksamhet, med engagerade medarbetare och ett utmärkt rykte bland kunderna. Men för att fortsätta växa, både organiskt och genom förvärv, behövde värdegrunden förstärkas och bli en ännu tydligare del av vardagen.

Efter hearingar med Carl Johan samt ledningsgruppen och djupgående intervjuer med medarbetarna kunde vi identifiera de framgångsfaktorer som redan fungerade väl. Vi såg att företaget var affärsmässigt, med starkt engagemang och hög arbetsmoral. Partnerskapet med kunderna var tydligt, och företagets kultur beskrevs som familjär och välkomnande.

Men vi behövde något mer – vi behövde destillera denna insikt till några få kärnvärden som skulle kunna guida företaget framåt. Det var här en arbetsgrupp från Hr Björkmans Entrémattor formulerade de värdeord som idag genomsyrar företaget:

• Vi är alla affärsmän
  • Vi är kvalitet
  • Vi prioriterar hållbarhet
  • Vi är annorlunda
  • Vi är ett team

Implementeringen – att göra värderingarna levande

Det är en sak att ta fram värdeord på papper, men en helt annan att göra dem levande i vardagen. Jag insåg tidigt att för att värderingarna skulle få verklig betydelse, måste de bli en naturlig del av hur varje medarbetare tänker och agerar. Tillsammans med Carl-Johan Björkman utsåg tio ambassadörer inom företaget som fick i uppdrag att granska och säkerställa att värderingarna verkligen reflekterade vad Hr Björkmans Entrémattor är och vad de kan bli.

Ambassadörerna spelade en avgörande roll i att förankra värderingarna. De såg till att värderingarna inte bara blev en teoretisk vision, utan något som levde i den dagliga verksamheten. Tillsammans såg vi till att hela organisationen engagerades i detta arbete, och snart blev det tydligt att något stort var på gång.

Första året – tydliga förändringar

Ett år efter att vi påbörjat vårt arbete med värderingarna märktes tydliga förändringar. Vid Hr Björkmans Entrémattors 30-årsjubileum kunde Hr Björkman stolt presentera resultaten från deras första utvärdering, där vi mätte attityder och beteenden före och efter implementeringen av värdegrunden. Resultaten var över förväntan. Medarbetarna kände sig mer delaktiga, de hade bättre verktyg för att hantera utmaningar, och framförallt kände de att värderingarna hade blivit en naturlig del av deras arbete.

Trivseln på arbetsplatsen var hög, och många uttryckte att de nu såg sin roll i företaget på ett nytt sätt. De hade fått bättre insikt i företagets övergripande mål och värderingar, och det fanns en stark känsla av att vara en del av något större.

Men det var inte bara internt som förändringarna märktes. Kunderna såg också skillnaden. Med en tydligare värdegrund och en starkare intern kultur kunde Hr Björkmans Entrémattor kommunicera sitt erbjudande ännu bättre. Det var inte längre bara tal om att leverera entrémattor – det handlade om att leverera en världsledande service med hållbarhet i fokus.

Två år senare – ett företag i världsklass

Två år efter att värderingsarbetet inleddes, står det klart att Hr Björkmans Entrémattor är ett företag som lever och andas sina värderingar. Under dessa år har vi kontinuerligt arbetat med att följa upp hur värderingarna påverkar arbetet i praktiken. Vi har genomfört workshops, utvecklat feedback-kulturen och skapat en miljö där medarbetarna ständigt får utrymme att växa.

I september 2024 samlades ambassadörerna för värderingarna för en heldag, där de arbetade med att skapa konkreta handlingsplaner för sina team. Fokus låg på att identifiera vad som fortsatt skulle stärkas, och vilka områden som kunde utvecklas vidare. Det handlade om att finslipa på kommunikation, arbeta mer med feedback och coachande förhållningssätt, och att varje ambassadör skulle identifiera sina nyckelarbetsuppgifter.

Den andra dagen bjöds alla 60 medarbetare in till Mossbylund SPA på Österlen för en unik teambuilding-aktivitet – värderingsspelet. I form av ett brädspel, likt Monopol, tävlade olika lag om att besvara påståenden, diskutera verkliga situationer och ta ställning till faktiska händelser som speglade företagets värderingar. Detta skapade en kreativ och engagerande miljö där alla fick en djupare förståelse för vad värderingarna innebär i praktiken.

Diskussionerna som följde var oerhört givande. Ett av de mest intressanta påståendena i spelet var att Hr Björkmans Entrémattor har starkare värderingar än IKEA. Detta ledde till en livlig diskussion om hur företagets värderingar inte bara hjälper det att stå ut på marknaden, utan också skapar en gemensam kultur som stärker relationerna med både medarbetare och kunder.

Resan fortsätter

Två år efter att vi först satte ord på Hr Björkmans Entrémattors värdegrund är det tydligt att detta arbete har varit en avgörande framgångsfaktor. Företaget har inte bara blivit starkare och tydligare internt – det har också positionerat sig som en ledare inom sin bransch. Värderingarna är inte längre bara ord på papper, utan en verklig kraft som driver företaget framåt, och det är genom detta gemensamma engagemang som Hr Björkmans Entrémattor fortsätter sin resa mot att bli ett företag i världsklass.

Och för mig, som extern konsult, har detta varit en av de mest givande resorna jag någonsin gjort. Att se hur ett företag förvandlas genom tydliga värderingar och ett starkt engagemang från sina medarbetare har varit en fantastisk upplevelse – och resan är långt ifrån över.

Nils-Gösta Fransson

VD-Aktivt Ledarskap Sverige