Sveriges favoritkock Tareq Taylor blåser liv i det klassiska matlagningsprogrammet ”Här är ditt kylskåp” för Kanal 5 och Max

TV-klassikern Här är ditt kylskåp kommer till Kanal 5 i höst. Prisade kocken Tareq Taylor ger sig ut och gästar några av Sveriges mest folkkära profiler i deras hem. Tillsammans tar de sig an utmaningen att laga en trerätters middag steg för steg – men det finns en hake: de får endast använda de ingredienser som redan finns i kylskåpet.

- Det är en ära att ta över ett sånt klassiskt program som Här är ditt kylskåp. Att titta in kylen hemma hos någon är kanske det mest spännande som finns, innehållet i en kyl kan berätta hur mycket som helst om en person, säger Tareq Taylor.

Hantverksskickligheten sätts på prov när en av Sveriges mest framstående kockar åker hem till kända tv-profiler, författare, artister, sporthjältar och dansbandsstjärnor för att testa deras kunskap och okunskap i köket. Med Tareqs hjälp lagas läcker mat med enkla tips - men de får endast använda de ingredienser som redan finns i kylskåpet.

- Jag är en nyfiken person som tycker det är oerhört kul och inspirerande att få ta del andra människors intressen. Förutom att vi kommer laga rolig mat och ge härliga tips kommer jag få en inblick i deras privatliv, vad som har format dem och tagit dem dit där de är idag, säger Tareq Taylor.

Här är ditt kylskåp bjuder på en inspirerande och personlig matupplevelse präglat av värme, skratt och nyfikenhet som får publiken att vilja utforska sina egna kylskåp. I varje avsnitt besöker Tareq ett nytt kök och möter en ny känd svensk i sitt hem. Med samma värme och humor som han lagar mat utbyts samtal om maten, livet och allt däremellan.

- Vi är otroligt glada över att Tareq Taylor med sin humoristiska och varma personlighet bjuder in tittarna till att lära känna några av Sveriges mest fokkära personer. Tareq är helt rätt person att programleda det här härliga formatet och det är extra roligt eftersom han är så nyfiken av sig, säger Ulrika Bokstad, exekutiv producent för Här är ditt kylskåp på Warner Bros. Discovery.

Här är ditt kylskåp spelas in och produceras av Joa Heimer / WBITVP med premiär senare i höst på Kanal 5 och Max.

Kategorier

Tareq Taylor är en av Sveriges mest framstående kockar. Han har setts i uppskattade tv-program som Tareq Taylor´s Nordic Cookery och vann år 2021 två kristallen, bland annat för ”Årets TV personlighet". Tareq vann Kockarnas Kamp 2017 och fick samma år utmärkelsen Bästa Malmöambassadör. Tareq Taylor har skrivit många kokböcker och håller uppskattade föreläsningar. Han driver restaurangen Kockeriet i Malmö och Maten é klar i Lund.