Valspecial: järnvägen

Valspecial: järnvägen

Med drygt en vecka kvar till valet är den politiska debatten i full gång. Även om lag och ordning, sjukvård och skola är i den mediala brännpunkten är trots allt klimatfrågan, den gröna omställningen och energiförsörjningen på många sätt högt upp på partiernas agenda.

I Tågföretagens reformagenda som presenterades under våren listas 50 prioriterade områden för bland annat grön omställning, transporteffektivitet och ökat kollektivt resande. En stor del av omställningen sker genom att flytta över transporter till järnvägen, genom att investera mer i järnvägen och i synnerhet snabb utbyggnad av nya stambanor.

Med detta sagt är det intressant att summera hur våra partier ställer sig till just järnvägen. Här hittar du Tågföretagens sammanställning av partiernas ställningstagande kring nya stambanor och järnvägssatsningar.

Inför valet 2018 fick partierna svara på hur de ställer sig till utbyggnaden av nya stambanor och läget såg relativt likadant ut som idag. De partier som är mest positiva till nya stambanor är V, MP och C följt av S. De partier som är mest negativa är KD, M, L och till sist SD som helst inte vill se nya stambanor. Argumenten mot nya stambanor är främst finansieringen där de partier som är mer negativa anser att mer borde satsas på underhåll och ökad kapacitet på befintliga banor. De mer positiva partierna menar att projektet kan finansieras via lån, att snabbare utbyggnad kan ske med ny teknik och att nya stambanor är avgörande för att nå ambitiösa klimat- och miljömål.

Nationell plan 2022-2033 som antogs i början av sommaren och som Trafikverket nu tar fram en genomförandeplan för, har kritiserats av bland annat oppositionen, i synnerhet av M. Tidigare har MP och V varit kritiska till vissa motorvägsbyggen i planen. Vid ett eventuellt regeringsskifte vill M riva upp nationell plan och minska satsningarna på järnväg samt snabba upp vägbyggen.

Vi vill slutligen passa på att slå ett slag för årets Järnvägsdag den 29 november, som vi arrangerar tillsammans med Swedtrain. Teman i år är framtidens järnväg, mobility-as-a-service och intermodalitet. Biljetterna är släppta och vi hoppas att vi ses där!