Samarbeten inom EU

Samarbeten inom EU

Ett långt nyhetsbrev blir det denna vecka framförallt då vi har en utförlig sammanfattning av JBS styrelsemöte i slutet av detta nyhetsbrev.

Vårt EU-påverkansarbete bedrivs som vi beskrivit tidigare genom svenska kanaler som Näringsdepartementet och Transportstyrelsen samt i Bryssel dels genom direktdialog med EU-kommissionen inom ramen för RU Dialogue, dels genom vår intresseorganisation i Bryssel, CER. Ett viktigt inslag i påverkansarbetet är möten med representanter för Näringsdepartementet och Transportstyrelsen. I veckan höll Näringsdepartementet ett första möte där det tas nya tag med branschträffar med fokus på EU-frågor, ett mycket uppskattat initiativ.

Veckan innehöll också nystart av IT-Forum och ett spännande seminarium på temat Lönar sig höghastighetståget? – Seminarium i regi av tankesmedjan Fores.

Trevlig läsning!

Björn Westerberg