Regeringen ställer frågor om ERTMS

Regeringen ställer frågor om ERTMS

Regeringen har idagpresenterat inslag i den kommande vårbudgeten för mer klimatsmarta transporter.För att öka överflyttningen av transporter från väg till järnväg ärföreslaget att miljökompensationen ökar med 150 miljonerkronor, tilltotalt 550 miljoner kronor, årligen under 2021– 2025. För att kollektivtrafiken ska kunna möta debehov som finns och köras i den omfattning som krävs för att minska risken förträngsel och ökad smittspridning avsätter regeringen därtill ytterligare enmiljard kronor under 2021 i ett riktat stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

Några av oss har väntat som barn vid julgranen påregeringens infrastrukturproposition, men vi får vänta lite till. Enligtpropositionsförteckningen för våren 2021 skulle regeringen den 8 aprilpresentera just denna för Sveriges konkurrenskraft så viktiga proposition. Omden nya tidplanen håller – nytt datum den 16 april – så blir det en intensivtid för inspel till våra rikspolitiker under andra halvan av april för att fåmed allt viktigt i motioner från övriga partier och i regeringensplaneringsdirektiv till Trafikverket. Regeringens avsikt är att en ny nationellplan för infrastrukturen ska kunna klubbas före valet 2022.

Behovet av infrastrukturinvesteringar för konkurrenskraftfick en allsidig belysning genom Västra Götalandsregionens behovslins vid ettseminarium i förra veckan. Gustaf Engstrand deltog i panelen och lyfteTågföretagens prioriteringar, bland annat behovet av ett regeringsuppdrag om enöversyn av den samhällsekonomiska kalkylmodellen. Läs en sammanfattning från seminariet.

Enligt vårens propositionsförteckning skulle regeringen halämnat ett lagförslag den 23 mars om genomförandet av det fjärde järnvägspaketet.Även denna proposition har skjutits upp, men dessvärre saknas nytt måldatum. Viläser det finstilta mellan raderna i det icke skrivna och konstaterar attregeringen ännu inte fattat beslut om lagrådsremiss. Det beslutet föregåröverlämnandet av propositionen till riksdagen och det är ett omfattandematerial som ska granskas. Det blir därför intressant att se om riksdagenhinner klubba den nya lagstiftningen före sommaruppehållet. Det är olyckligtatt ikraftträdandet av den nya lagstiftningen skjuts upp och vi har i tidigare artiklar beskrivit effekter av det.

Trafikverket fick den 1 aprilett nytt regeringsuppdrag av stor betydelse för våra medlemmar.Trafikverket ska senast den 30 september redovisa en analys av och kvalitetssäkring av införandet av signalsystemet ERTMSi det svenska järnvägssystemet. Fundamentala frågor för utrullningen ska utredas. Alla delsystem somingår i eller påverkas av införandet av ERTMS ska beskrivas, varvid en analysav eventuella effekter på kostnader och genomförande för delsystemen vid entidplan som innebär en senareläggning eller tidigareläggning av införandetjämfört med den föreslagna tidplanen för ERTMS. Trafikverket får även i uppdragatt beskriva alternativ till införandet av ERTMS. Uppdraget omfattar dock inte uttryckligenutredning av statlig medfinansiering av ombordutrustning eller kompensation för onödiga investeringar i fordon kopplade tillförseningar i Trafikverkets utrullningsplan eller kostnadsökningar till följd av exempelvis utbildningskrav. Behovet av attutreda även dessa aspekter är uppenbar för alla i branschen som är insatta ifrågan. Vi förutsätter att branschens olika intressenter kommer att följa dettauppdrag på mycket nära håll.

Trevlig helg!