På spåret mot klimatmålen?

Veckans mediebevakning ger en överblick över den pågående öppna debatten om nya stambanor. Vi ser för närvarande allt tydligare tendenser till att det här är ett tåg våra politiker inte vill missa. Det handlar om Sveriges framtid och ett samhälle med höga tal både i befolkningstillväxt, arbetstillfällen och ekonomisk utveckling. Och det handlar om att fatta ett positivt beslut i ett kritiskt läge för att behålla snabba och effektiva transporter på järnväg som en väsentlig del av att klara ambitiösa klimatmål.

Vi hade idag ett avstämningsmöte med Mattias Landgren, statssekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth på Näringsdepartementet. Det är uppenbart att regeringen för närvarande tar transportsektorns och järnvägens framtid på största allvar och det saknas inte initiativ, tvärtom. Sveriges ställningstaganden kring MFF – EU:s Multiannual Financial Framwork – stod på agendan vid mötet i anledning av det brev som branschens vd:ar skickat till EU:s högsta beslutsfattare. Vi konstaterar att EU:s rambudget troligtvis kommer att minska på grund av Brexit men också att stödet till jordbruket och regioner i södra och östra Europas kan minskas. Därmed skulle möjligen satsningarna på sammankopplande infrastruktur som järnvägar kunna prioriteras i framtida EU-budgetar. Vi fick besked även om att miljökompensationen för godstrafik inom kort kan vara beslutad och klar även i EU-systemet, vilket bekräftats idag av tyska tidskriften RailBusiness

Det pressade läget i Frankrike och de omfattande strejkerna inom järnvägen fortsätter. Under veckan rapporterades att regeringen under president Macron, i stället för förenklade dekret, nödgats lämna ett regelrätt lagförslag om införande av de stora förestående förändringarna, som ligger i linje med EU:s ramverk för järnvägssektorn.

Vid den stora konferensen Ekotransport som följer upp transportsektorns väg mot klimatmålen 2030 bekräftades att det möter stora hinder att uppnå de ambitiösa målen. Just nu går helt enkelt inte utvecklingen åt rätt håll, se 2030-sekretariatets indikatorer och även Trafikanalys rapport om körsträckor. Vårt arbete med att profilera och leverera med järnvägen som dellösning för uppfyllande av klimatmålen fortsätter.