​Nationellt godstransportråd välkomnas

Förra veckan just efter presstopp för vårt nyhetsbrev presenterade regeringen ett nytillsatt Nationellt godstransportråd. Vi är glada att se att Tågoperatörernas vd Björn Westerberg är invald i rådet som representant för branschen, liksom Jan Sundling, styrelseordförande på Green Cargo sedan våren 2018. Det Nationella godstransportrådet inleder under hösten ett viktigt arbete med att skapa lösningar för hur transportsektorn ska klara konkurrenskraften och klimatutmaningen. Inrättandet av rådet aviserades redan i juni när regeringen beslutade om en Nationell godstransportstrategi. Samtidigt som Godstransportrådet tillsattes beslutade regeringen om ett flertal uppdrag till Trafikverket kopplade till Godstransportstrategin. Vi noterar särskilt att Trafikverket från och med nu har ett tydligt uppdrag att verka för bättre förutsättningar för godstransporter på järnväg och sjöfart och att intensifiera arbetet med att främja intermodala järnvägstransporter. Vi bedömer att det här är betydande förändringar i Trafikverkets uppdrag. Trafikverket ska inrätta ett kansli som ska bistå i det Nationella godstransporrådets arbete och vi ser fram emot att bidra på alla sätt från branschen.

Att klara både konkurrenskraften och klimatutmaningen är akuta frågor, sommarens skogsbränder och temperaturrekord vittnar om det. Sveriges tillväxtsiffror ser fina ut på nationell nivå men per capita ser det inte bra ut. Och vårt lands utsläpp av växthusgaser ökade med 3,6 procent under första kvartalet i år jämfört med förra året. Siffrorna pekar således åt fel håll även i den kritiska klimatfrågan och för transporterna ligger utsläppen något högre första kvartalet i år än både 2016 och 2017. Utsläppen från utrikes transporter går stadigt uppåt och har fördubblats de senaste två decennierna. Ska målet att bli klimatneutrala år 2045 nås måste minskningen ligga på i genomsnitt fem till åtta procent per år. Läget är allvarligt och för att styra in på snabbspåret till måluppfyllelse krävs infrastruktursatsningar för effektiva klimatsmarta transportlösningar och tydliga styrmedel. Det Nationella godstransporrådets får en nyckelroll, tillsammans med det likaledes nytillsatta Klimatpolitiska rådet, för att säkerställa Klimatlagens mål om reduktion av utsläppen med 70 procent till 2030.

Valrörelsen är inne i ett intensivt slutskede. Vi följer konstant om våra hjärtefrågor finns med i bruset och det är ingen tvekan om att infrastruktur och klimat finns med på den politiska agendan i valet 2018. Men det är tufft att nå fram, även med angelägna budskap. Kan man exempelvis, några dagar före valet, få gehör för ett debattinlägg med förslag om en kriskommission för ERTMS – i anledning av Riksrevisionens rapport med graverande kritik mot införandet av signalsystemet? Det återstår att se, frågan är akut och brådskande men viktigast är att signalen går fram.