Järnvägsdagen 2018 och första mötet i godstransportrådet

I måndags deltog flera av Tågoperatörernas medlemmar i den sjätte Järnvägsdagen i samarrangemang av Swedtrain och Tågoperatörerna. I år var vi strax över 200 deltagare och 15-talet inbjudna gäster på Stockholm Waterfront Congress Center. Det var många som tog detta ypperliga tillfälle att bli inspirerade, nätverka och diskutera järnvägens framtid. Dagens moderator Nisha Besara involverade både talare och deltagare med lättsamt engagemang och bidrog till en lyckad Järnvägsdag 2018. En höjdpunkt var det stora stöd för fortsatt dialog om höghastighetsbanor som gavs under eftervalsanalysen av de två ledarskribenterna PM Nilsson, Dagens Industri, och Daniel Svedin, Aftonbladet. Tack till alla som var med denna gång, alla deltagare och våra partners. Tillsammans med Swedtrain ser redan vi fram emot Järnvägsdagen 2019. Läs vår sammanfattning av dagen.

Regeringens godstransportråd hade sitt första möte i veckan. Tomas Eneroth, som numera är infrastrukturminister i en expeditionsministär, inledde med att tydliggöra de höga förväntningar som finns på att skapa verkstad och att genomföra regeringens nationella godstransportstrategi. Tidshorisonten är fyra år och ledamöterna sitter på ett personligt mandat. Det är viktigt att ta fram gemensamma lösningar och en gemensam långsiktig plan. Rådet ska vara en plattform för att agera och ska fokusera på praktiska lösningar. Inriktningen är:

1. Konkurrenskraftiga och hållbara godstransporter

2. Omställning till fossilfria transporter

3. Innovation, kompetens och kunskap

Trafikverket har fått en lång rad regeringsuppdrag för genomförande av den nationella godstransportstrategin. Det kommer att inrättas ett kansli hos Trafikverket. Eftersom Trafikverket också ska verka för bättre förutsättningar för godstransporter på järnväg och med fartyg, ska åtgärder till för att stimulera överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart. Trafikverket skall också intensifiera arbetet med att främja intermodala transporter. Även Trafikanalys har fått ett uppdrag att analysera hur intermodala godstransporter kan främjas.

Nästa medlemsbegivenhet är Tågoperatörernas Höstmöte och julmingel den 13 december klockan 15.00-17.00 hos Tågoperatörerna. Vi återkommer med program inom kort.