​Hållbarhet, infrastruktur och digitalisering

Detta valår är det 50 år sedan Olof Palme höll det första talet i Almedalen. Politikerveckan befinner sig i ständig utveckling och kan 2018 på goda grunder kallas en av världens viktigaste demokratiska mötesplatser. Många intressen möts på samma plats och det ger utrymme för kreativ dialog inom existerande och inte minst nya allianser. Valets stora frågor syns mest i media men parallellt pågår samtal om utveckling av samhället, välfärdssektorer och framtidens infrastruktur.

En fjärdedel av arrangemangen under Almedalsveckan handlar om hållbarhet eller digitalisering. Hållbarhetsagendan och digitaliseringen är övergripande trender som stöper om affärsmodeller och samhällen i grunden. Självfallet har vårt fokus varit på järnvägssystemets roll men det är i kopplingen till globala trender som vi uppnår effekter och stärker retoriken för järnvägens lösningar.

Genomslaget för klimatfrågan och vad som behövs för att uppnå de ambitiösa klimatmålen i transportsektorn är påtagligt, att vi med dagens takt faktiskt inte klarar målet 70 procents minskning till 2030. Det krävs en transformation av hela transportsystemet. Den cirkulära ekonomin, som innefattar smart reducering av materialanvändning, kommer att bli framtidens ödesfråga som kanske allra bäst illustreras av att det privata bilägandet innebär en låg effektivitet i resursanvändning. I den cirkulära ekonomin har tåget som transportmedel en viktig roll att spela. Rätt infrastruktursatsningar och ramverk för branschens aktörer, inklusive tydligare styrmedel, ska driva utvecklingen av nya affärsmodeller åt rätt håll. Det Klimatpolitiska rådet kan få en nyckelroll.

Ett inspel från Tågoperatörerna i klimatdebatten är en debattartikel på altinget.se om värdering av koldioxid som publicerades före midsommar.

Tågoperatörerna och Swedtrain höll i tre seminarier i årets Almedalen: ”Nya teknologier och framtidens transporter”, ”Nya stambanor för järnväg – en investering i Sveriges framtid” och ”Mer gods på järnväg, en ökning med 100 procent till år 2030”. Med anledning av den Godstransportstrategi som regeringen presenterade den 28 juni fick vi möjlighet att ge en översikt över möjligheterna med strategin kopplat till Tågoperatörernas branschövergripande strategiarbete under våren. Karin Svensson Smith (MP) framhöll vikten av att fokusera budskapen om vilka mål vi kan nå och sätta tydliga mål för branschen avseende överflyttningen av gods från väg till järnväg. Vi återkommer i höst till det fortsatta arbetet inom ramen för den mycket välkomna Godstransportstrategin.

Vi arrangerade också ett rundabordssamtal om Ökad trygghet och säkerhet i offentliga miljöer, deltog i Rail Test Nordics seminarium om en svensk testbana för järnvägsmateriel i Arvidsjaur, debatterade på temat ”Nollutsläpp i transportsektorn – hur når vi dit och hur kan EU bidra?” med bland andra Europaparlamentarikern Jakop Dalunde (MP). Inom ramen för Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik var Tågoperatörerna medarrangörer till seminarium om hur kollektivtrafiken kan bidra till att minska klimatutsläppen. Bland mycket annat i form av kontakter med politiker och nyhetsmedia. I en separat artikel kommer vi att sammanfatta de viktigaste budskapen och intrycken från årets Almedalsvecka.