Hållbarhetspriset Encouragement for Action i kategorin Closing the Loop tas emot av Anna Annerås, kommunikationschef Sysav.

Pressmeddelande -

Siptex vinnare av Stockholm Fashion Districts hållbarhetspris Encouragement for Action

Under torsdagskvällen tillkännagav Stockholm Fashion District vinnarna av det prestigefyllda priset Encouragement for Action. Sysavs textilsorteringsanläggning Siptex vann i kategorin Closing the Loop.

Encouragement for Action instiftades 2018 av Stockholm Fashion District med syfte att uppmuntra till hållbarhet och utveckling inom modeindustrin. Tillsammans med det etiska rådet, en namnkunnig jury, organisationer och intressenter tilldelar Stockholm Fashion District selekterade företag och varumärken ett erkännande för sitt arbete. Utmärkelsen är en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg och inspiration till andra att fortsätta utveckla sin hållbarhetsresa.

- Att få dela kunskap om möjligheter till nya affärsidéer och innovationer är av stor vikt för allas vår utveckling inom modeindustrin. Det är oerhört viktigt för att i en snabbare takt kunna lösa våra utmaningar. Vi är även mycket glada för det starka engagemang som visas för Encouragement for Action, säger Helena Waker, VD för Stockholm Fashion District och Trade Partners Sweden.

Vinnare i kategorin Closing the Loop

Siptex tog hem segern i kategorin Closing the Loop, där aktörer nominerats för banbrytande innovationer som tar oss närmare cirkulära materialflöden för textil.

Juryns motivering:
An important principle for the circular economy is the materials and how we take care of the recycling process. Every year 4,3 million tonnes of textile waste are landfilled or incincerated in the EU. A link has been made in Sweden between collection of textiles and high quality recycling.
This years winner in the Closing the Loop category is the worlds first automatic large-scale sorting plant, which will change the possibilities for recycling at scale.

- Vi är otroligt hedrade över priset. En hållbar modebransch kräver innovation, investeringar och mod, Encouragement for Action uppmärksammar många fantastiska föregångare. Siptex är den länk som tidigare saknats i den textila värdekedjan - med Siptex bidrar vi till att göra cirkulärt mode till verklighet. Vi är stolta över att vara en del i Sveriges position som föregångsland inom cirkulär ekonomi, säger Anna Annerås, kommunikationschef Sysav.

Om Siptex

Siptex är världens första storskaliga anläggning i sitt slag. Den sorterar textil efter färg och fibersammansättning med hjälp av nära-infrarött ljus, vilket gör det möjligt att hantera stora flöden och producera textilfraktioner som är anpassade för olika återvinningsprocesser. Siptex står för Svensk innovationsplattform för Textilsortering och är resultatet av samarbete mellan svenska textil- och modeföretag, forskningsinstitut och myndigheter, bland andra IVL, Stadium, H&M, Ikea, Stadium, Naturvårdsverket, Re:newcell och Myrorna. Anläggningen finns i Malmö. Läs mer: www.siptex.se