Kontrollera att dina anställda har rätt körkort efter semestern. En årlig rutin kan skydda företaget från kostsamma böter och risker.

Har dina anställda rätt behörighet och körkort?

Efter semestern är det dags att kolla över att dina anställda har rätt behörighet och körkort för de fordon de framför. Häromdagen fick vi in en byggare på skolan som hade fått en företagsbot på femtontusen kronor för att han tillåtit en av sina anställda att köra en lätt lastbil med en 850 kilos vagn bakom.

Anledningen till detta var att den anställde bara hade B-körkort och ekipagets totalvikt blev 3550 kilo. Hade bilen varit 50 kilo lättare eller vagnen 100 kilo lättare, hade det varit okej.
– Det är viktigt att förstå hur regelverket fungerar, säger Pär Dahlstedt, skolchef på Bomhus Trafikskola. Med ett B-körkort får man framföra ett ekipage med en totalvikt upp till 3500 kilo. Alternativt, om man har ett B-kortsregistrerat fordon som väger upp till 3500 kilo, får man alltid dra ett släp som är klassat som lätt.

Vad är ett lätt släp?

Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg. Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt, så länge den sammanlagda totalvikten på släp och bil är högst 3500 kg. För att köra sådana fordonskombinationer räcker det med körkort med behörighet B. Har du en bil med en totalvikt på högst 3500 kilo får du ändå koppla till ett lätt släp, vilket gör att tågvikten kan komma upp till som högst 4250 kilo, och du får köra det ekipaget på ett B-körkort.

Ansvar som arbetsgivare

Som arbetsgivare är du skyldig att säkerställa att all din personal som framför ett registreringspliktigt fordon har rätt körkort för detta. Om inte kan företaget få en företagsbot på mellan fem tusen och tio miljoner kronor, beroende på hur allvarligt och omfattande brottet bedöms vara. Utöver detta drabbas den anställde som kör av dagsböter och indraget körkort i upp till nio månader. Om brottet bedöms som grovt, kan fängelse upp till sex månader dömas ut.
– Det är verkligen ingen risk man vill ta som företagare, påpekar Pär Dahlstedt. En rutin som kan rädda både företagets ekonomi och personalens körkort är att kontrollera dina anställdas körkort åtminstone en gång varje år. Lämpligt är att göra det efter en längre ledighet, som till exempel efter semestern, då det kan ha skett förändringar i körkortsstatus.

Hjälp med företagets utbildningsbehov

Om ni vill ha hjälp med att se över företagets utbildningsbehov gällande körkort och gula maskiner, hjälper vi gärna till på Bomhus Trafikskola. Vi går igenom er fordonspark och personalens kompetenser. – Vi har en bred kompetens inom trafikutbildningar och entreprenad, och vi delar gärna med oss av vår expertis, säger Pär Dahlstedt. Tveka inte att kontakta oss för hjälp och råd.

För mer information, kontakta:
Pär Dahlstedt
Skolchef