De fria fordonsverkstädernas tillgång till fordonsdata är avgörande för att vi ska kunna underhålla våra fordonsflottor effektivt i framtiden. Foto: Pierre Kjellin

EU-domen som ger Scania bakläxa om fordonsdata

Enligt EU:s lagstiftning ska fordonstillverkare göra den information som behövs för reparation och underhåll av de fordon som de tillverkar tillgänglig för oberoende operatörer, inklusive reparatörer, reservdelsdistributörer och utgivare av teknisk information.

Det anser man på den tyska branschorganisationen för oberoende fordonsdelsgrossister – Gesamtverband Autoteile-Handel – att Scania inte gjort. Därför tog man saken vidare till en tysk domstol.

Gesamtverband Autoteile-Handels anmälan nådde sedan EU-domstolen som den 9 november meddelade sitt beslut:

EU-domstolen anser att en fordonstillverkare är skyldiga att ge tillgång till all information om fordonsreparationer och underhåll. Den informationen behöver inte nödvändigtvis göras tillgänglig genom ett databasgränssnitt som tillåter automatisk sökning med nedladdning av data. Formatet måste dock lämpa sig för direkt elektronisk användning.

EU-domstolen slår också fast att fordonstillverkarna är skyldiga att upprätta en databas som ska omfatta information om delar som kan ersättas med reservdelar. Det ska vara möjligt att söka information i den databasen med hjälp av fordonets identifikationsnummer eller uppgifter som exempelvis fordonets motoreffekt. Domstolen påpekar att fordonsidentifikationsnumret måste finnas med i databasen.

Svenska Fordonsbranschen är en branschorganisation som verkar för att skapa de absolut bästa förutsättningarna för att samtliga fordonsverkstäder, bildelsgrossister och fordonshandlare inom både lätta och tunga sidan i Sverige ska kunna bedriva sin verksamhet på rättvisa och lika villkor.

Vi bevakar viktiga branschfrågor såväl nationellt som inom EU, sprider kunskap och stärker på andra sätt våra medlemmars position som seriösa aktörer på bileftermarknaden. Vi är också en kanal för tillverkare och verkstäder som är intresserade av att finna kvalitetsmedvetna leverantörer av bildelar. Vi har ca 20 medlemmar.
Sveriges Bildelsgrossisters Förening är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen FIGIEFA samt driver genom samarbetet AFCAR-kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.