Ulf Stefansson, SFVF, och Robert Hård, Meko Group, talade om nuläget kring konkurrens och bilverkstädernas rättigheter.

Framtidens fordonseftermarknad och konkurrensregler på Automässans agenda

Seminarier om en förnyad konkurrensreglering och verkstädernas rättigheter efter 1 juni 2023 samt kravet på en sektorsspecifik datalagstiftning för fordons- och kundgenererade datan, inledde Automässans seminarieprogram.

Mest aktuellt är konkurrensregleringen, gruppundantaget, EU:s förordning 461/2010, MVBER.

”Allt talar för en fortsatt konkurrensreglering inom EU. Det intressanta är vad de styrande riktlinjerna kommer att innefatta. Det är där vi befinner oss just nu med arbetet”, förklarade Robert Hård, chefsjurist på Meko Group och svensk representant i den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående fordonseftermarknaden, FIGIEA:s, arbetsgrupp för konkurrensfrågor.

Tillsammans med Ulf Stefansson, förbundsjurist på bilverkstadsorganisationen SFVF, svarade Robert Hård för en nulägesbild över arbetet med den framtida konkurrensregleringen inom EU. 30 september i fjol avslutades den publika konsultationen, från konkurrensdirektoratets sida.

Nu inväntas synpunkter från berörda departement och myndigheter i respektive medlemsstat i EU.

I Sverige är det bland annat Näringsdepartementet, Konkurrensverket och Konsumentverket som ska säga sitt till EU-kommissionen innan det slutgiltiga förslaget ska läggas fram för votering. Denna kommer att ske senast 31 maj i Europarlamentet.

”Det pågår ett intensivt lobbyarbete inte minst från de monopolsträvande fordonstillverkarnas sida, men vi, den fristående fordonseftermarknaden, som tredje part gör vad vi kan. Positivt är att vi historiskt sett haft EU-kommissionen på vår sida, de vill ha konkurrens som innebär konsumentnytta”, konstaterade Robert Hård.

Ulf Stefansson konstaterade samma sak, att de fristående bilverkstäderna har rättigheterna på sin sida samtidigt som EU-kommissionen ser allvarligt på eventuella överträdelser från fordonstillverkarnas sida.

”De händelser, marknadsstörningar, som vi fått inrapporterade till oss från medlemsföretagen beror i regel på okunskap”, menade han.

För att bland annat öka kännedomen hos konsumenterna om deras valfrihet sett till val av verkstad, har FIGIEFA:s arbetsgrupp lagt fram ett förslag till kommissionen om att bilhandlare ska informera bilköparna om deras valfrihet vid köpet.

En fråga som är av stor vikt i de styrande riktlinjerna i konkurrensregleringen är tillgång och rätten till fordonets digitala innehåll, den fordons- och kundgenererade datan.

Tillgången till den är avgörande för att verkstaden ska kunna konkurrera, utföra en fackmässig reparation samt driva innovation och utveckling. Om detta talade Ronan Mcdonagh, teknisk direktör på samarbetsorganisationen FIGIEFA.

Han framhöll vikten av en sektorsspecifik, vertikal, datalagstiftning för motorfordon som komplement till EU:s horisontella DataAct.

”Vi vill ha transparens, veta varifrån datan kommer. Det ska inte vara rådata, utan den förädlade datan. Frågan om åtkomst till fordonsdatan är adresserad och vi vet att EU:s kommitté arbetar på ett förslag”, sa Ronan Mcdonagh.

Automässan pågår 18-21 januari i Svenska Mässan, Göteborg. Mässans huvudmän är Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Fordonsverkstadsutrustarna, FVU.