Europaparlamentet och ministerrådet har ingått en politisk överenskommelse avseende EU:s datalag, Data Act.

Fordonseftermarknaden välkomnar överenskommelse om EU-datalag

Under de sista dagarna av det svenska EU-ordförandeskapet kommer det glädjande nyheter om att Europaparlamentet och ministerrådet nått en politisk överenskommelse avseende datalagen, Data Act. En skrivning som tillsammans med en för fordonssektorn kompletterande sektorsspecifik datalagstiftning kommer att stimulera konkurrens och innovation.

För Sveriges Fordonsverkstäders och Sverige Bildelsgrossisters Förenings medlemmar finns flera viktiga punkter i förslaget till förordning och nya regler om vem som kan komma åt och använda data som genereras i EU inom alla ekonomiska sektorer.

Det syftar till att:

1. Säkerställa rättvisa i allokeringen av värde från data mellan aktörer i den digitala miljön för att stimulera en konkurrenskraftig datamarknad;
  2. Öppna möjligheter för datadriven innovation, och;
  3. Göra data mer tillgänglig för alla.

Den nya lagstiftningen syftar också till att underlätta bytet av leverantörer av databehandlingstjänster, införa skydd mot olaglig dataöverföring från molntjänstleverantörer samt föreskriva utveckling av interoperabilitetsstandarder för data som ska återanvändas mellan sektorer.

Datalagen kommer att ge både individer och företag mer kontroll över sina data genom en förstärkt porterteringssrätt, kopiering eller överföring av data enkelt från olika tjänster, där data genereras genom smarta produkter, maskiner och enheter. Den nya lagstiftningen kommer att stärka konsumenter och företag genom att ge dem inflytande över vad som kan göras med data som genereras av deras uppkopplade produkter.

”Tillsammans med våra kollegor från flera andra europeiska bransch- och intresseorganisationer som är medlemmar eller som har arbetat nära med AFCAR, Alliance for the Freedom of Car Repair in Europe, har vi föreslagit flera ändringar och kommer nu att granska slutresultatet mer i detalj”, säger Johnny Bräster, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening och talesperson för svenska AFCAR.

Men redan positiva ytterligare punkter – fler kommer att följa – ska understrykas som:

1. 1. Åtgärder för att förhindra missbruk av avtalsmässiga obalanser i avtal om datadelning på grund av orättvisa avtalsvillkor som ålagts av en part med betydligt starkare förhandlingsposition;
  2. 2. Ytterligare vägledning om rimlig ersättning till företag för att göra uppgifterna tillgängliga, samt adekvata mekanismer för tvistlösning.

Utöver datalagen krävs nu omedelbart sektorspecifika regler för att i praktiken göra det möjligt för fordonsägare att effektivt utöva sin rätt att få tillgång till den fordons- och kundgenererade datan. Detta kan endast säkerställas genom kompletterande lagstiftning för fordonssektorn, understryker de samarbetande organisationerna

GD GROW, departementet för EU:s inre marknads tillväxt, arbetar för närvarande med ett principbaserat lagstiftningsförslag som är avsett att antas 2023.

”Med tanke på det omfattande förberedande arbete som gjorts av EU-kommissionen under de senaste sju åren, hoppas vi att detta arbete kan gå snabbt och maximera den tid som står till förfogande för samarbetspartnerna. lagstiftarna att granska kommissionens förslag”, avslutar Johnny Bräster.