Johnny Bräster, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF

EU:s konkurrensreglering säkerställer tillgång till teknisk information

Verkstadskedjornas leverantörer av teknisk information är de dominerande källorna varifrån bilverkstäderna hämtar teknisk information för att kunna genomföra fackmässiga reparationer. Detta enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förenings (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förenings (SBF) ”framtidsenkät”.

81 procent av verkstäderna svarar att de på ett enkelt sätt kommer åt nödvändig teknisk information för att kunna utföra arbetet fackmässigt.

Verkstadsenkäten har de båda branschorganisationerna genomfört med anledningen av den utvärdering av den nuvarande konkurrensregleringen för bilverkstadstjänster som EU-kommissionen har påbörjat. Cirka 6000 verkstäder har fått den webbaserade enkäten.

Totalt är det 481 verkstäder, 410 fristående, 77 märkesauktoriserade, 37 fristående lack- och skadeverkstäder samt 17 märkesauktoriserade lack- och skadeverkstäder sett till den huvudsakliga verksamheten, som tjänar som underlag i framtidsenkäten som betitlats ”Konkurrens på lika villkor – 15 minuter som kan trygga din framtid”. Syftet med enkäten är att ge en nulägesbild över konkurrenssituationen inom bileftermarknaden.

– Vi vill ha en fortsatt konkurrensreglering som innebär konkurrens på lika villkor samtidigt som bilägarna, konsumenterna, har kvar sin valfrihet i att kunna välja verkstad och bildelar, säger Johnny Bräster, ordförande för SBF och tillägger att efterlevnaden i stort är god i Sverige.

Enligt enkätsvaren tar 71 procent av verkstäderna sin tekniska information från verkstadskedjan, 20 procent från fordonstillverkaren, 9 procent från annan, fristående, leverantör. Vissa ringer även ”en kompis på en annan verkstad”.

– Val av leverantör följer en normalfördelningsskala utifrån respondenterna, samtidigt som enkäten visar att den tekniska information som verkstadskedjan kan tillhandahålla är adekvat för att verkstaden ska kunna utföra ett fackmässigt arbete, konstaterar Bo Ericsson, ordförande för SFVF.

I enkätens frisvarsfält till frågan om teknisk information finns många verkstadskommentarer, 60 av 481 verkstäder har kommenterat, som avser allt från pris via svårigheter att logga in eller ens att tillgå. Några verkstäder uppger även att de har nekats tillgång till fordonstillverkarens portal. I några av svaren lyfts även behovet fram av en gemensam och standardiserad portal för att förenkla för verkstäderna.

– Pris är en subjektiv fråga, medan tillgänglighetsproblem är en fråga som mer direkt berör EU-regelverket och indirekt vissa leverantörers portaler. Oavsett, allt ska vara tillgängligt i ett för verkstaden hanterbart format till ett icke-diskriminerande pris, säger Bo Ericsson och tillägger att enkätutfallet ska kommuniceras både till EU-kommissionen och Konkurrensverket.

I nuläget arbetar EU:s konkurrensmyndighet på EU-kommissionens uppdrag med den konkurrensreglering som omfattar märkesbilförsäljning. Denna del av motorbranschen kommer att få en ny konkurrensreglering 1 juni 2022. Därefter står konkurrensregleringen, EU-kommissionens förordning 461/2010 avseende underhållstjänster för motorfordon och reservdelar, den så kallade bileftermarknaden, på tur. 1 juni 2023 ska den regleringen träda i kraft.