FIGIEFA är en av elva bransch- och konsumentorganisationer som står bakom manifestet.

EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter inom motorbranschen

Elva europeiska samarbetsorganisationer inom motor-, bilförsäkrings- och billeasingbransch samt företrädare för Europas bilägare, konsument, har gemensamt antagit ett manifest avseende framtida tillgång till bilens digitala innehåll. Detta utifrån utvecklingen inom digitalisering där majoritet av de bilar som säljs 2025 kommer att vara uppkopplade på ett eller annat vis.

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, är genom FIGIEFA en av undertecknarna av manifestet som riktar sig till EU-kommissionen och EU-parlamentet.

– I dag är risken överhängande att de europeiska lagstiftarna ställer sig på fordonstillverkarnas sida – faller för deras massiva lobbytryck – i frågan om ägande- och bestämmanderätten över det digitala innehållet. Att ge dem ensamrätt, monopol, strider enligt vår mening inte enbart mot gällande konkurrenslagstiftning utan begränsar även, bilägarnas, konsumenternas valfrihet, säger Christer Liljenberg, ordförande för SBF.

Som branschorganisation för den fria eftermarknaden kommer SBF att agera kraftfullt nationellt för att säkerställa konkurrens på lika villkor inom marknaden för motorfordonsunderhållstjänster. Alla verkstäder, oavsett om de är SME-företag på glesbygden eller börsnoterade, ska ha rätt att konkurrera på lika villkor, enligt SBF.

– Historiskt har vi varit pådrivande, vilket vi fortsatt kommer att vara i denna fråga, förklarar Christer Liljenberg.

– Det innebär att vi kommer att intensifiera vårt arbete med ytterligare kontakter med svenska EU-parlamentariker, Riksdagen, riksdagens trafik- och näringsutskott, Näringsdepartementet, Konkurrensverket och Transportstyrelsen, fortsätter han.

I korthet består manifestet av fyra huvuddelar:

Oberoende och direkt realtidsåtkomst till fordonsgenererade data som inte övervakas av fordonstillverkare, inklusive de som är tidskritiska;

Dubbelriktad kommunikation med fordonet och dess funktioner, oberoende av fordonstillverkaren;

Säker, säker och oberoende fjärrinteraktion med föraren med hjälp av gränssnittsfunktionerna för människor-maskinen (exempelvis via instrumentpanelen eller röstkommandon);

Oberoende programvara som körs direkt i det anslutna fordonet med hjälp av beräkningsfunktioner ombord för att bearbeta all dynamiskt genererad data så nära källan som möjligt.

Allt finns samlat i opinionskampanjen ”Direct access, driving progress”.

Läs mer om manifestet här: https://www.figiefa.eu/manifesto-for-fair-digitalisation-opportunities-2019/