Christer Liljenberg, ordförande SBF och vice ordförande FIGIEFA, ledamot GEAR2030

Nytt typgodkännande av bilar riskerar fri konkurrens

Så här i Brexit-tider finns anledning att fundera lite kring EU:s betydelse för motorbranschen.

Med det 50-åriga Romfördraget som en fördjupning av kol-stålunionen fastslås en del viktiga och fundamentala saker för oss verksamma inom den fristående servicemarknaden; allbilverkstäder och bildelsgrossister.

De är att fri företagsamhet ska stimuleras, likaså fri konkurrens och konsumenternas, för vårt vidkommande bilägarnas, valfrihet.

Romfördraget

Under 2000-talet har vi hittills sett hur bit efter bit av Romfördraget gett små och medelstora företag, SME, verksamma inom den fria servicemarknaden möjlighet att konkurrera samtidigt som konsumenternas valfrihet befästs och utvecklats i och med EU:s avreglering av motorbranschen.

EU för konkurrens

Men det har långtifrån varit någon smärtfri resa för fordonstillverkarna när de av EU-parlamentet och EU-kommissionen tvingats till att acceptera en ny spelplan. En plan med ett mer neutralt styrkeförhållande mellan fordonstillverkare-underleverantörer-bildelsgrossister-verktstäder i syfte att stimulera fri konkurrens och breddat utbud för bilägarna när fler tillåts spela på marknaden.

Verkstadsvalet

Från SBF:s sida har vi lagt stor vikt vid att alla, såväl fristående som märkesauktoriserade aktörer, ska tillåtas att konkurrera på lika villkor. I vissa fall har vi tvingats ta i rejält som mot konkurrensbegränsande inlåsningseffekter och andra försök från det fordonsindustriella komplexets sida i syfta att utestänga konkurrens och därmed även försök att begränsa både konsumentens och verkstädernas valfrihet.

Öppen telematikplattform

Under de senaste åren har arbetet med att hantera bilarnas allt mer digitala innehåll blivit ”prio 1” för oss. Som branschorganisation är SBF för en för behöriga reparatörer öppen och konkurrensneutral telematikplattform, allmänt kallad ”OTP”, där all fordonsgenererad data finns att tillgå i realtid. Bilägaren, brukaren, är den som bestämmer över bilens digitala innehåll, inte fordonstillverkare eller någon annan kommersiell aktör.

EU-förordning 461/2010

I de riktlinjer som kompletterar EU:s förordning 461/2010 framkommer det att teknisk information (RMI) ska finnas att tillgå för verkstaden i ett för den tillgängligt format. Detta för att säkerställa en fackmässig reparation, en reparation som är trafiksäker och som inte har någon negativ inverkan på miljön.

EU påskyndar bilverkstadsdöden

Nu finns det dagsaktuella händelser som kan försvåra alla verkstäders rätt att tillgå tekniska information och att få tillgång till den i tillgängligt format – ty i EU arbetar EU-kommissionen på ett förslag till nytt typgodkännande för bilar. I detta förslag ser man endast att åtkomst till bilarnas digitala innehåll endast ska ske uppkopplat via molnet. Således tillåts fordonstillverkarna att kontrolleras det digitala innehållet med fara för att fristående verkstäder riskerar att ställas utanför marknaden när de inte kan komma åt det digitala innehållet. Allt kommer förmodligen att bli både dyrare och besvärligare för kunden när konkurrensen ånyo riskerar att begränsas. Bilverkstadsdöden på landsbygden skulle påskyndas.

OBD-kontakten klarar cyberattacker

Därför anser vi det som väsentligt att den så kallade OBD-kontakten fortsatt är ett krav även för nykonstruerade bilar. Dess behov accentueras ytterligare i tider med sårbara hackerattacker mot väsentliga och centrala samhällsfunktioner. Då är detta kontaktdon och den kabel som går in i verkstadens diagnosinstrument en säker nyckel inte minst vid en cyberattack mot välkända bilmärkens ”moln”.

Christer Liljenberg

Ordförande SBF, Sveriges Bildelsgrossisters Förening, vice ordförande FIGIEFA och ledamot i EU:s toppmöte GEAR2030