Tips på aktiviteter för personer med Down syndrom i Stockholm

Tips på aktiviteter för personer med Down syndrom i Stockholm

Kära medlemmar i Svenska Downföreningen, avdelning Stockholm.

Vi hoppas att ni alla har det bra trots det ruggiga vädret. Vi vill dela med oss av några tips som vi har fått in gällande olika aktiviteter för personer med Down syndrom i Stockholm.

BOWLING I ÅKESHOV

Vi representerar föreningen "Stockholm Västra IFFF". Här kommer information om vår nya grupp som heter "Söndagsgruppen 2".

Vi hälsar personer med rörelsehinder och intellektuella funktionsvariationer, ADHD, ADD, Down syndrom samt personer som använder rullstol, hjärtligt välkomna att ansluta till vår gemenskap. Vi har dedikerade ideella ledare närvarande tillsammans med personal från Bowlinghallen för att säkerställa en positiv upplevelse.

Vi är en stolt del av både Stockholms Bowlingförbund och Svenska Bowlingförbundet.

Antalet platser är begränsat till 18, och under vårterminen blev vi 8 personer. Vi välkomnar deltagare från 7 år upp till 30 år. Vi träffas kl. 18:05 - 19:00, med en gemensam sammankomst 30 minuter innan.

För att delta under höstterminen, vänligen genomför följande betalningar:

• Spelaravgift: 1000 kr (istället för 1000 kr) till Bankgiro 281-9241 på Åkeshovs Bowlinghall. Ange ditt namn och "Söndagsgruppen".
  • Lagkassa: 200 kr till Swish-nummer 070 007 9912 (Mattias Sjölander, ordförande). Denna betalning bör vara genomförd senast den 7 september 2023.

Vi vill poängtera att alla, oavsett kön, är välkomna att delta.

Adressen är Bergslagsvägen 60 (Åkeshov), Åkeshovs Bowlinghall (belägen under simhallen). Planerad startdatum är den 24 september 2023 och sista ansökningsdag är den 3 september 2023.

Frågor? Mejla: mervino.ulysses@gmail.com
Man kan följa oss på våran Facebook sidan som heter Stockholm västra Ifff
Man kan även följa oss våran ingstram https://www.instagram.com/sthlmvifff/

Väl mött!

THAIBOXNING I SOLNA

Vi på Norrortens Kampsportcenter är en idrottsförening som har thaiboxning i fokus. Vi har nu bedrivit vår verksamhet i över tre år och har under denna tid samlat omkring 300 medlemmar. Våra medlemmar är fördelade över flera olika träningsgrupper som riktar sig till barn, juniorer och vuxna.

Inför höstterminen strävar vi efter att erbjuda fler människor möjligheten att uppleva den roliga, utmanande och mångsidiga träningen som thaiboxning erbjuder. Vi har planerat att starta en träningsgrupp för personer med Downs syndrom i åldrarna 15 till 55 år.

Den sista veckan i augusti, närmare bestämt den 31 augusti, håller vi öppet hus för nya medlemmar. Under denna dag kommer vi även att arrangera ett prova-på-pass speciellt utformat för personer med Downs syndrom. Vi hoppas att det finns intresserade individer som vill delta och testa på den enligt oss världens mest givande träningen (i alla fall enligt vår åsikt 😉).

Vår Instagram har nyligen blivit hackad, men vi arbetar aktivt med att skapa en ny profil. Under tiden är ni välkomna att besöka vårt tidigare konto "norrortens_kampsportcenter" eller vår Facebook-sida "Norrortens Kampsportcenter", alternativt besöka vår webbplats www.nkcif.se för att lära er mer om oss.

Om ni har några frågor är ni välkomna att kontakta oss via e-post: info@nkcif.se eller telefon: 076-1488080.

Med vänliga hälsningar,

Norrortens Kampsportcenter

HANDBOLL I TYRESÖ

Vi har etablerat ett parahandbollslag inom Tyresö Handboll. Vi riktar oss till personer med intellektuell funktionsnedsättning som är 12 år och äldre.

Om du är intresserad av att prova på en rolig sport är du mer än välkommen att träna handboll med oss. Våra träningstillfällen äger rum varje tisdag kl. 18:00-19:00 i Wättingehallen i Tyresö.

Du får gärna prova på några gånger för att se om du tycker att det är roligt. Vid träningen, se till att ha med dig gymnastikskor, träningskläder och en vattenflaska.

Om du har några frågor eller funderingar är du mer än välkommen att kontakta oss:

Huvudtränare:

Pernilla Svartbro

E-post: svartbro@outlook.com

Sportchef:

Mikael Andersson

E-post: mikael.andersson@tyresohandboll.se

Vi ser fram emot att välkomna dig!

BÅGSKYTTE PÅ EKERÖ

Parabågskytte är bågskytte för personer med funktionsnedsättning.

Inom ramen för Ekerö IK erbjuder vi bågskytte som omfattar en bred målgrupp av funktionsnedsättningar och åldrar. Det är viktigt att du har förmågan att ta emot instruktioner och om du behöver en ledsagare eller assistent, så måste detta arrangeras på egen hand.

Vi erbjuder verksamhet en dag per vecka så hör av dig om du vill komma och prova, vi vill gärna bli fler!

Vår verksamhet utformas med hänsyn till vår förenings verksamhetsidé, samt anpassas efter deltagarnas individuella behov och förutsättningar. Inom vårt arbete lägger vi särskild vikt vid inkludering och glädje.

Om du är intresserad eller om du har några frågor, är du varmt välkommen att kontakta:

Thomas Scherlund

E-post: bagskytte@ekeroik.se

Vi ser fram emot att höra från dig!