Hönan kom före ägget

Hönan kom före ägget

Trots att svenskarna äter mer kyckling än någonsin, både till vardags och till fest, så är det till påsken som högsäsongen startar. Traditionellt är nämligen påsken en stor fågelhelg i Sverige. Svenska konsumenter väljer helst bröstfiléer från svensk kyckling. Och nu har dessutom svenska folket sagt sitt när det gäller den eviga frågan om hönan och ägget. Nästan sex av tio tror att hönan kom först.

Allt enligt en ny undersökning från Svensk Fågel som genomförts i samarbete med Novus Opinion.

– Det går bra för den svenska fågelbranschen. Under 2010 såg vi en ökning på nästan sju procent för konsumtionen av svensk kyckling. Vi tror på en fortsatt tillväxt och det är med vårens ankomst som konsumtionen av kyckling verkligen kommer igång. Vårtid är kycklingtid, säger Maria Donis, vd på Svensk Fågel.

Svenskar är ett filéälskande folk när det kommer till kyckling. Bröstfilén är överlägset populärast, nästan åtta av tio föredrar det när de köper kyckling. Lårfilé, kycklingklubba och hel kyckling är också populärt. Det populäraste tillagningssättet är att krydda kycklingen klassiskt "svenskt" med salt, peppar och grillkrydda. Asiatiskt är dock mer populärt bland den yngre generationen. Undersökningen visar också att svenska konsumenter vill ha svensk kyckling. Så många som åtta av tio väljer svensk kyckling före importerad

– En stor framgångsfaktor för svensk kyckling är att utbudet är större än någonsin. Idag kan konsumenter välja mellan allt ifrån en hel, färsk kyckling till färdiga produkter som är helt klara för stekpannan eller grillen. Förr var det ett säkert vårtecken att äta hel vårkyckling till söndagsmiddag. Och vi ser att gamla traditioner kommer tillbaka och hel kyckling är återigen trendigt, framför allt som festmat.

Så här i påsktider kan det också vara läge att avsluta en evighetslång diskussion. Vad kom först, hönan eller ägget? Frågar du svenska folket så är svaret hönan. Det är jämnt, men bara 42 procent tror på ägget mot 58 procent som väljer hönan. Så var den frågan avgjord.

Svensk Fågel är branschorganisationen för svensk kyckling och kalkon. Vi representerar hela kedjan, från avelsföretag, kläckerier och fodertillverkare till bönder och slakterier. Medlemsföretagen är: Lantmännen Kronfågel, Guldfågeln, Lagerbergs Kyckling, Knäreds Kyckling, Bjärefågel och Ingelsta Kalkon. Alla arbetar mot samma mål – att ta fram världens bästa kyckling och kalkon.

För mer information: Maria Donis, VD Svensk Fågel

Tfn: 08-787 55 21, Mobil: 0708-25 48 58, E-post: maria.donis@svenskfagel.se