Trendspaning: Kyckling i vår vardag

Temat för branschorganisationen Svensk Fågels stämma i Tylösand i fredags var ”Kyckling i min vardag”. Förutom en trendspaning kring konsumentens kycklingvanor signerad Årets talare gav Per Lindahl, kycklingbonde och ny ordförande för Svensk Fågel, sin vision om vad som krävs för framtidens svenska kyckling.

- Kost överhuvudtaget är mode. Idag gäller det för producenten att följa med i trender, förstå dem och vara väldigt flexibel. Precis som i modevärlden, säger Magnus Lindkvist, Årets talare 2009 och trendspanare på företaget Pattern Recognition.
Kycklingproducenten kan också räkna med och rusta sig för framtidens klimat där konkurrensen tiofaldigas jämfört med idag.
- Livsmedelssektorn är het och i vissa delar lönsam. Förädlingsgraden ökar och vi kan räkna med betydligt fler små och snabbfotade aktörer från hela världen, konstaterar Magnus Lindkvist.

Magnus får medhåll av Per Lindahl, branschorganisationen Svensk Fågels nye ordförande. Per som sedan 13 år tillbaka föder upp kyckling på Mosslunda Gård utanför Kristianstad i Skåne ser uppgiften att tydliggöra svensk kycklings alla fördelar som en av de stora utmaningarna. Faktorer som klimatsmart, hög djuromsorg, säker och god borde göra den till en vinnare i framtiden både hos konsument och storhushåll.
- Vi har en kyckling som är uppfödd enligt världens tuffaste djuromsorgsprogram, det borde vara en självklarhet för offentliga inköpare att alltid köpa svensk kyckling, allt annat är hyckleri!

För mer information: Maria Donis, VD Svensk Fågel
Tfn: 08-787 55 21. Mobil: 070-825 48 58