Till en vit jul ska det vara fågel

Till en vit jul ska det vara fågel

Allt fler svenskar väljer ett alternativt julbord där julskinkan byts ut till förmån för det vita köttet. Försäljningen av kalkonprodukter ökar med 50 procent strax före och under julen och det är en siffra som stiger från år till år.

- Vi äter alltmer kalkon i Sverige, både under julen och i allmänhet. Idag äter vi i Sverige 0,9 kilo kalkon per person och år, motsvarande siffra i USA är 7,6 kilo och inom EU 3,5 kilo. Vi svenskar skulle med gott samvete kunna äta mycket mer, en stor fördel med det vita köttet är förutom att det är gott också att det är hälsosamt och magert, säger Martin Thilander, VD Ingelsta Kalkon.

Numer går det att duka upp ett klassiskt julbord, fast med kalkon eller kyckling som råvara istället. Ingelsta Kalkon står för 90 procent av den svenska kalkonuppfödningen och de erbjuder sina kunder julklassiker som pressylta, olika korvar, köttbullar, och "julskinka" av kalkon. Dessutom ökar försäljningen av hel kalkon då många svenskar anammat den anglosaxiska seden med helstekt kalkon som huvudrätt på julbordet.

Förutom jul så har nyårsafton vuxit fram som en riktig fågelfest i Sverige. Det blir allt vanligare med kycklingfilé eller hel kyckling, gärna modell större, till nyårsfesten.

Lite nyttig kyckling- och kalkonfakta

• Låg fetthalt. Det lilla fett som finns i kyckling och kalkon har en bra fettsammansättning med låg andel mättat fett.
  • Kyckling och kalkon innehåller högvärdigt protein.
  • Kyckling och kalkon är rikt på magnesium, selen och B-vitamin.
  • Den så kallade köttfaktorn finns i kyckling och kalkon, den ökar kroppens förmåga att ta upp järn.

Lite kul kalkonfakta

• Namnet kalkonfilm eller kalkonrulle härstammar från det faktum att kalkoner inte kan flyga - det vill säga de lyfter inte.
  • Varje år benådar USAs president en kalkon. Ceremonin sägs ha introducerats av Harry Truman 1947. I år var det sista gången George W Bush fick benåda en kalkon, så han slog på stort och benådade två. Vid en ceremoni kring Thanksgiving Day fick kalkonerna Pumpkin och Pecan löftet att de överlever storhelgerna och får spendera resten av sina liv på Disney World.
  • Astronauterna Neil Armstrong och Edwin "Buzz" Aldrin åt stekt kalkon med alla traditionella tillbehör när de landade på månen 1969.
  • Glöm inte att kroka tag i kalkonens önskeben så att du får en extra lyckosam jul!

____________________________________________________________________
Svensk Fågel är branschorganisationen för svensk kyckling och kalkon. Vi representerar hela kedjan, från avelsföretag, kläckerier och fodertillverkare till bönder och slakterier. Medlemsföretagen är: Lantmännen Kronfågel, Guldfågeln, Lagerbergs Kyckling, Knäreds Kyckling och Ingelsta Kalkon. Alla arbetar mot samma mål - att ta fram världens bästa kyckling och kalkon.

För mer information: Maria Donis, VD Svensk Fågel
Tfn: 08-787 55 21, Mobil: 0708-25 48 58, E-post: maria.donis@svenskfagel.se