Smart för hälsa och klimat: Fler väljer svensk kyckling

Smart för hälsa och klimat: Fler väljer svensk kyckling

Det framkom på branschorganisationen Svensk Fågels årsstämma i Stockholm på fredagen, då medlemmar och andra inom branschen samlats för att diskutera just svensk kyckling och kalkon. – Kyckling passar perfekt in i en hälsosam livsstil. Dessutom går den att variera i oändlighet. Att den också är klimatsmart har gjort den till mångas favorit, säger Maria Donis, Vd Svensk Fågel. Konsumtionen av svensk kyckling har ökat varje år sedan 2004. Men fortfarande ligger vi svenskar långt efter genomsnittet i EU. Under 2007 beräknas EU-snittet hamna på 22,74 kilo. En av de största utmaningarna för den svenska kycklingbonden är den ökade importen* av billig kyckling som pressar priserna. – Vi vet att lågprisimporten trycker på. Men vi svenska kycklinguppfödare jobbar stenhårt för att möta detta med god omsorg om djuren, salmonellafrihet och hög livsmedelssäkerhet. Vi hoppas att den höga kvaliteten på den svenska kycklingen fortsätter att attrahera konsumenten, säger Hans-Christer Palmers, ordförande i Svensk Fågel. – Kyckling är fettsnål och klimatsmart mat för den som vill äta kött. Tillagad med inhemska rotsaker gärna ugnstekt i långpanna ligger kycklingen väldigt bra till för det som är viktigt för konsumenter idag: hälsa och klimat. Det säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på Konsumentföreningen Stockholm som var en av talarna vid Svensk Fågels stämma den 14 mars 2008. Nyheter i korthet från stämman Stipendium Vid Svensk Fågels stämma 14 mars 2008 tilldelades Ingvar Andersson, Stiftelsen Svenska Kycklinguppfödares årliga stipendium. Andersson har under många år aktivt medverkat i utvecklingen av Svensk Fågels unika djuromsorgsprogram. Ökande konsumtion av svensk kyckling Nyligen presenterade siffror visar att konsumtionen per capita av svensk kyckling ökade med 5,3 procent år 2007 jämfört 2006. Svensk Fågel är branschorganisationen för svensk kyckling och kalkon. Medlemsföretagen är Lantmännen Kronfågel, Guldfågeln, Torsåsens Fågelprodukter, Lagerbergs Kyckling, Knäreds Kyckling och Ingelsta Kalkon. Medlemmar är också svenska avelsföretag, kläckerier, fodertillverkare och bönder. Alla arbetar mot samma mål – att ta fram världens bästa kyckling och kalkon. För mer information: Maria Donis, VD Svensk Fågel: Tfn: 08-787 55 21, E-post: maria.donis@svenskfagel.se, www.svenskfagel.se