Positiva nyheter för fjäderfäsektorn: Svensk Fågel välkomnar utredningens förslag för animalieproduktion med hög konkurrenskraft och gott djurskydd

Svensk Fågel ser mycket positivt på de nya förslag som rör fjäderfä som presenterats i den utredning som regeringen tillsatt för att stärka lantbrukets konkurrenskraft och samtidigt värna Sveriges högt ställda krav på djurskydd. Utredningen har lyft fram betydelsen av att hitta en jämvikt mellan dessa två viktiga områden, och de nya förslagen visar på en tydlig vilja att förbättra förutsättningarna för svenska kycklingbönder.

Svensk Fågel välkomnar särskilt de förslag som direkt rör kyckling, såsom införandet av ersättning till kycklingföretagare vid utbrott av salmonella. Ersättning till djurägarna för förebyggande smittskyddsåtgärder, samt där så är möjligt, utöka de offentliga ersättningarna för produktionsförluster, förstörda inventarier och sanering vid sjukdomsutbrott enligt epizootilagen zoonoslagen och lagen om provtagning på djur med mera.

Vidare är förslaget om att utreda möjligheten att ge Jordbruksverket bemyndigande att godkänna nya kontrollprogram och ändra i befintliga ett steg i rätt riktning. Svensk Fågel står även bakom införande av typgodkännande av stall vid förprövning. Dessa åtgärder kommer inte bara att förenkla regelverket och minska den administrativa bördan för bönderna, utan också bidra till att upprätthålla och stärka Sveriges ledande position inom djurskydd.

- Flera av de förslag som utredaren valt att presentera är frågor som Svensk Fågel under många år framfört som åtgärder för att stärka konkurrenskraften och bibehålla det goda djurskyddet inom svensk matfågeluppfödning. Jag är glad över att dessa frågor som diskuterats i utredningens expertgrupp nu har fått gehör. Nu fattas bara att dessa omvandlas till praktiska lösningar för våra medlemmar, säger Anna Silvera, Hållbarhetsstrateg på Svensk Fågel, som under det senaste året arbetat i utredningens expertgrupp.

Svensk Fågel uppmanar nu landsbygdsminister Peter Kullgren att genomföra dessa förslag för att på bästa sätt säkerställa en hållbar och konkurrenskraftig svensk livsmedelsproduktion som värnar om både djuren och bönderna.

- Vi ser fram emot att samarbeta med regeringen och andra aktörer för att implementera dessa viktiga åtgärder, säger Ulrik Helgstrand, Svensk Fågels ordförande