Ny ordförande i Svensk Fågel

Ny ordförande i Svensk Fågel

På branschorganisationen Svensk Fågels stämma i Tylösand i dag valdes Per Lindahl från Kristianstad till ny ordförande. Han efterträder Hans-Christer Palmers som varit ordförande i tre år.

– Jag ser fram emot att arbeta som ordförande. En av de stora utmaningarna för svensk kyckling är att tydliggöra svensk kycklings alla fördelar. Klimatsmart, hög djuromsorg, säker och god borde göra den till en vinnare i framtiden, säger Per Lindahl.

Per Lindahl är sedan 13 år tillbaka kycklingbonde på Mosslunda gård utanför Kristianstad. På gården finns idag 8000 kvadratmeter kycklingstall med totalt 1,4 miljoner kycklingar om året. Förutom kycklinguppfödning bedriver han dessutom växtodling. På 180 hektar åker odlar han främst potatis och spannmål till foder. Hans mål är att gården, i så stor utsträckning som möjligt, ska vara ett eget kretslopp.
- All spannmål går till gårdens egna kycklingar och all halm används för att värma upp stallarna. Dessutom läggs gödseln ut som näring till potatisodlingen, säger Per Lindahl.

Nyheter i korthet från stämman
Med motiveringen; ”har gjort storartade insatser för att kontakterna mellan företagen och kycklinguppfödarna i alla lägen fungerat strålande. Insättnings- och slaktplanering samt uppföljning har skötts på bästa möjliga sätt och uppfödarna har kunnat lita på att deras intressen alltid tillgodosetts. Era insatser har varit ovärderliga för branschen” utnämndes Bengt Henriksson, Kronfågel och Kjell Jogmark, Guldfågeln till årets stipendiater av Stiftelsen Sveriges kycklinguppfödare.

För mer information kontakta:
Maria Donis, VD Svensk Fågel: Tfn: 08-787 55 20, Mobil: 0708-25 48 58,
E-post: maria.donis@svenskfagel.se, www.svenskfagel.se