Ny ordförande i Svensk Fågel

På branschorganisationen Svensk Fågels stämma i Kalmar i dag valdes Hans-Christer Palmers från Sörmland till ny ordförande. Han efterträder Per Lindahl som varit ordförande i tre år. – Jag ser fram emot att arbeta som ordförande. En av de stora utmaningarna är att vi ska kunna konkurrera på lika villkor med kycklingbönder i andra länder, säger Hans-Christer Palmers. Han är stolt över att föda upp svensk kyckling och anser att de mervärden och kvalitet som den svenska kycklingen har är snudd på världsunika. Nu gäller det att minska kostnaderna och fortsätta att kommunicera ut vad som skiljer den svenska kycklingen från den importerade. Hans-Christer Palmers ansvarar i dag för gården Åkerö Säteri som ligger på en ö mellan Nyköping och Katrineholm i Sörmland. Förutom kycklingar föder han också upp grisar. En kombination som han tycker fungerar utmärkt. Vi svenskar fortsätter att äta alltmer kyckling, även om importen av kyckling från andra länder är stor så ökar också konsumtionen av den svenska kycklingen. Förra året ökade den med 3,4 procent. Studier visar att svenska konsumenter har ett högt förtroende för just svensk kyckling och kalkon. På stämman fanns även statssekreterare Rolf Eriksson från Jordbruksdepartementet på plats som ansåg att branschen genom sin märkning på ett tydligt sätt hittat lösningar som informerar konsumenten om att kycklingen är svensk. Statssekreteraren kunde också informera på stämman att man ser över vilka möjligheter det finns att vid den offentliga upphandlingen ställa samma krav som det ställs på kycklingbönderna vad gäller t.ex. djuromsorg och livsmedelssäkerhet. Nyheter i korthet från stämman Malin Stiernstedt-Larsson, kycklingbonde på Spannarps gård utanför Helsingborg, valdes in till Svensk Fågels styrelse. Nya till styrelsen valdes också Peter Rasztar, VD på Kronfågel Holding AB samt Curt Lagerberg, ägare av Lagerbergs kyckling i Sölvesborg. Till suppleanter valdes försäljningsdirektör Rolf Nilsson, Kronfågel Holding AB samt Bengt-Göran Johansson, marknadschef på Lagerbergs kyckling. Med motiveringen; ”Till en medlem som under det gångna året vänt en negativ händelse till en positiv trend inom Svensk Fågel. Ditt charmiga sätt att föra branschens talan är vi mycket tacksamma för.” utnämndes Jenny Andersson, kycklinguppfödare på Bankebergsgård, till årets stipendiat av Stiftelsen Sveriges kycklinguppfödare. Svensk Fågel representerar 98 procent av matfågelsproduktionen i Sverige. Medlemsföretagen är AB Kronfågel, Guldfågeln AB, Torsåsens Fågelprodukter AB, Lagerbergs Kyckling AB, Knäreds Kyckling AB och Ingelsta Kalkon AB samt avelsidkare, kläckerier, uppfödare och fodertillverkare – det vill säga hela producentkedjan. __________________________________________________________________________ För mer information: Maria Donis, VD Svensk Fågel: Tfn: 08-667 17 20, Mobil: 0708-25 48 58, E-post: maria.donis@svenskfagel.se, www.svenskfagel.se