När önskningar slår in…

Jordbruksministern fick i dag, måndag, årets första julklapp av Svensk Fågel. I media önskade sig Ann-Christin Nykvist inför julen en frivillig ursprungsmärkning av livsmedel. Svenska kycklinguppfödare är först ut på plan att uppfylla hennes önskningar. År 2006 är året när all svensk kyckling och kalkon märks med en tydlig blågul märkning. – Nu blir det enklare för konsumenten att göra ett medvetet val. Det är viktigt att ursprungsmärkningen är enkel och tydlig eftersom den ska fungera i vardagen. Märkningen är ett mycket bra initiativ från branschen, säger Ann-Christin Nykvist. Kycklinguppfödarna Elisabeth Nilsson och Hans-Christer Palmers överlämnade tillsammans med Maria Donis, VD på Svensk Fågel, ett blågult paket med svenska kycklingprodukter med den nya märkningen. Nu kan konsumenten enkelt se vilken kyckling som är kläckt, uppfödd, slaktad och förädlad i Sverige. Bilder från överlämningen kan hämtas på www.svenskfagel.se. För mer information: Maria Donis, VD Svensk Fågel: Tfn: 08-787 55 20, Mobil: 0708-25 48 58, E-post: maria.donis@svenskfagel.se, www.svenskfagel.se Fakta Svensk fågel: Svensk Fågel representerar 98 procent av matfågelsproduktionen i Sverige. Medlemsföretagen är AB Kronfågel, Guldfågeln AB, Torsåsens Fågelprodukter AB, Lagerbergs Kyckling AB, Knäreds Kyckling AB och Ingelsta Kalkon AB samt avelsidkare, kläckerier, uppfödare och fodertillverkare – det vill säga hela producentkedjan.