God Jul jordbruksministern! Ny märkning av svensk kyckling och kalkon

Från och med 2006 märks all svensk kyckling och kalkon som ingår i Svensk Fågel med en tydlig blågul märkning. Den blågula logon garanterar att kycklingen är kläckt, uppfödd, slaktad och förädlad i Sverige. För att nå ut med budskapet satsar branschen på en gemensam kampanj och för första gången på reklamfilm i TV med start på måndag vecka 5. Och jordbruksministern får årets första jul-klapp! I reklamkampanjen som går under devisen ”Svensk kyckling behöver inte bankas gul och blå” eller ”Utmärkt god kyckling” ska svenska folket få upp ögonen för den nya ur-sprungsmärkningen. Flera studier visar att många föredrar svensk kyckling, men att det är svårt att se på förpackningen var kycklingen kommer ifrån. Eftersom det i dag inte finns någon obligatorisk ursprungsmärkning av kyckling har nu branschen enats om en gemensam märkning. – Vi representerar 98 procent av kyckling och kalkonuppfödningen i Sverige, vilket inne-bär att i stort sett allt svenskproducerat kommer att få en tydlig märkning. Märkningen garanterar att köttet har hög livsmedelskvalitet och är fritt från salmonella. Dessutom är kycklingarna uppfödda under tuffa djurskyddskrav, säger Maria Donis, VD Svensk Fågel. Jordbruksministern Ann-Christin Nykvist har efterlyst en frivillig ursprungsmärkning av svenska livsmedel. I Expressen den 23 december 2005 önskade hon sig en ambitiös ursprungsmärkning i julklapp från livsmedelsbranschen. Nu har hennes önskning slagit in. När man köper en svensk kyckling eller kalkon så kan man spåra dess ursprung. Allt från kläckning, uppfödning och slakt går att spåra. Dessutom gör branschens kontrollprogram och höga hygienkrav att beredskapen är god för eventuella andra smittsamma sjukdomar. Kampanjen som omfattar både reklam och informationsinsatser drar i gång vecka 5. Två olika reklamfilmer på TV kommer att varvas med annonser i bransch och populärpress. Dessutom kommer seminarium och lokala informationsmöten att hållas. Måndagen den 30 januari klockan 13.00 träffar Svensk Fågel jordbruksministern på Jordbruksdepartementet, Fredsgatan 8 för ett överlämnande. Media som är intresserad att vara med kan kontakta Svensk Fågel. För mer information: Maria Donis, VD Svensk Fågel: Tfn: 08-667 17 20, Mobil: 0708-25 48 58, E-post: maria.donis@svenskfagel.se, www.svenskfagel.se Fakta Svensk fågel: Svensk Fågel representerar 98 procent av matfågelsproduktionen i Sverige. Medlemsföretagen är AB Kronfågel, Guldfågeln AB, Torsåsens Fågelprodukter AB, Lagerbergs Kyckling AB, Knäreds Kyckling AB och Ingelsta Kalkon AB samt avelsidkare, kläckerier, uppfödare och fodertillverkare – det vill säga hela producentkedjan.