Försäljningen av svensk fågel slår rekord igen: Nu krävs investeringar för att klara efterfrågan

Förra året åt vi kyckling som aldrig förr och produktionen ökade med 6 procent (8,2 procent inom Svensk Fågels medlemmar*). Det är en ökning med 20 procent på fem år – en fantastisk utveckling för svenska företag och bönder som föder upp kyckling och kalkon. Men nu är behovet av investeringar stort, minst en halv miljard behöver satsas för att kunna möta efterfrågan och konkurrensen från den billiga importkycklingen.

Försäljningsrekordet presenterades när branschorganisationen Svensk Fågels samlades i Söderköping på fredagen för sin årliga stämma.

- Det är väldigt roligt att fler svenskar väljer kyckling och kalkon från svenska gårdar. En viktig orsak är att många uppskattar det hälsosamma och goda fågelköttet. Konsumenterna väljer också aktivt kyckling och kalkon med vår blågula kvalitetsmärkning. Bakom märkningen ligger åratal av hårt arbete från hela branschen, säger Maria Donis, vd Svensk Fågel.

En viktig milstolpe under året har varit framgångarna med att få till ett exportavtal med Asien. Nyligen blev det klart att medlemmar i Svensk Fågel får exportera till Hongkong. Det var något som landsbygdsminister Sven-Erik Bucht lyfte under sitt tal på stämman.

- Exporten har på många sätt byggt vårt land och den kommer fortsätta att vara extremt viktig för Sverige. Ni, Svensk Fågel, sitter på en enorm möjlighet att fortsätta växa eftersom efterfrågan på kvalitet blir större och större. Ta tillvara på att ni är ett föregångsland, och framför allt, ta tillvara på att ni som bransch är föregångare, sade Sven-Erik Bucht.

Svensk Fågels tydliga märkning är mer än en ursprungsmärkning. Den garanterar att det finns kvalitetsprogram för djurhälsa och smittskydd samt krav på en hållbar uppfödning. Utöver myndigheternas obligatoriska kontroller övervakas programmen även av oberoende kontroller.

- Trots positiva siffror står vi inför stora utmaningar. Billig importkyckling fortsätter att välla in i Sverige, inte minst inom den offentliga sektorn. Dessutom står många bönder och företag inför stora investeringar och här måste myndigheterna visa att de menar allvar med förenklingsarbetet, rättsäkerheten och viljan att styra upp konkurrenskraften, säger Maria Donis.

På fredagens stämma valdes Jenny Andersson från Bankebergs gård, norr om Kalmar, till ny ordförande.

För mer information kontakta:
Maria Donis, VD/MD Svensk Fågel
E-mail: maria.donis@svenskfagel.se

Eller:
Anna Klaesson, VD-assistent
E-mail: anna@svenskfagel.se
Telefon: +46 705 55 11 86

*Försäljning av kycklingprodukter i ton från Svensk Fågels medlemmar ökade med 5,3 procent.