Filippinsk seger i Chickenrace

Med filippinska vårrullar, tamarind- och chilisås samt grillad kyckling lårfilé vann Merly Sjölund, Zenaida Schulte och Tess Perold juryns gommar i matlagningstävlingen Chickenrace på Hoodsfredsfestivalen den 5 juni. Förstapriset delades ut av Sveriges finansminister Per Nuder. – Det känns jättebra! Vi flyger som fåglar, svenska fåglar, sade vinnarna. Det är ingen tillfällighet att branschföreningen Svensk Fågel drog till Hoodfredsfestivalen. Just kyckling fungerar i alla kök och matlagningsintresset i ”Hooden” är stort. Tävlingsledare var kocken Fredrik Eriksson. – Kul att kolla vad vanliga människor lagar hemma och få ett smakprov från olika kulturer. Kyckling en ju en av världens mest använda köttråvaror. Sedan ska vi inte glömma bort att det är prisvärt jämfört med mycket annat kött, något som gör att kyckling verkligen passar för alla, säger Fredrik Eriksson. Det var tre lag, Lutong Pinoya, Shishkebab och lag Assur, som måndagen 5 juni grillade kyckling lårfilé, hackade grönsaker samt bjöd på snacks och röror på Hoodsfredfestivalen i Alby. Efter att maten presenterats drog sig juryn bestående av Måns Falk (Ica Kuriren), Maria Donis (Svensk Fågel), Yoel Isacc aka Cami (artist) och Joakim Andersson (kock Tallidskolan, Fittja) tillsammans med tävlingsledare Fredrik Eriksson tillbaka för att överlägga och utse vinnaren – Lutong Pinoya. – Vi i juryn var imponerade över den höga kvaliteten på samtliga rätter. Det filippinska laget vann för att de hade en genomtänkt meny med smaker som passade perfekt ihop, säger Maria Donis. Recept, fakta om tävlingen och lagen samt pressbilder finns att hämta på Svensk Fågels hemsida. För mer information om tävlingen kontakta: Lisa Norrevik på Gringo Tel: 070-4012202 Mail. lisa@gringo.se Maria Donis, Svensk Fågel 0708-254858 Mail: maria.donis@svenskfagel.se