Årets Kycklingbloggare är korad

Årets Kycklingbloggare är korad

Under året har några av Sveriges vassaste matbloggare lagat svensk kyckling på längden och tvären i tävlingen Pippi på Svensk Fågel. Den som kammar hem vinsten och nu kan titulera sig Årets Kycklingbloggare 2012 är Gunnar Skarland som driver bloggen Heja Abbe.

–  Vilken ära. Det känns verkligen jättekul att vinna. Under året har jag vågat experimentera med kycklingen och jag har tagit höjd i min matlagning. Det har varit riktigt roligt att vara med i Pippi på Svensk Fågel, säger Gunnar Skarland som ses på bilden ovan (Foto: Lennart Weibull/PS).

Pippibloggarna har deltagit i fem deltävlingar under året och lagat alltifrån skrämmande Halloween-goda kycklinggrytor till pappakycklingar och livematlagning med stjärnkocken Leif Mannerström. Det har varit mycket blod, svett och tårar blandat med skoj och skratt.

–  Det har varit en hög nivå på tävlingen och genom att vara med har jag fått utmana mig själv, berättar Gunnar Skarland.

I Sverige har matbloggare blivit en naturlig källa till tips och idéer i matlagingen. I stället för att bläddra i en traditionell kokbok väljer allt fler att besöka sin favoritblogg.

–  Jag är oerhört stolt över bloggarnas fina insats. Genom den här tävlingen har matintresserade mammor och pappor fått en massa inspiration i den vardagliga matlagningen. Alla vill laga bra mat till sina barn och svensk kyckling är både god, nyttig och enkelt att tillaga, säger Svensk Fågels vd Maria Donis.

Ett urval av pippibloggarnas bästa kycklingrecept kommer att finnas med i en digital kokbok fylld med fina bilder och inspiration. Boken kommer att finnas tillgänglig på bland annat svenskfagel.se i början av nästa år.

De här bloggarna har deltagit i Pippi på Svensk Fågel

Läs mer om tävlingen och bloggarna här: www.svenskfagel.se/?p=3471