Välj ekologiska rotfrukter till höstmaten

Rotfrukter har genom tiderna haft en självklar plats på svenskarnas middagsbord. Nu utökar Svegro sitt sortiment ytterligare med Ekologisk Potatis och Ekologisk Morot för att inspirera svenskar att göra ett medvetet val inför rotfruktssäsongen.

Rotfrukter är en viktig ingrediens i många svenska maträtter. Varje år konsumerar medelsvensken cirka 45 kilo potatis och 11 kilo morötter[1]. Förutom energi i form av kolhydrater är rotfrukter dessutom fullproppade med vitaminer och mineraler som har absorberats från jorden. Svegros rotfrukter odlas helt enligt KRAV:s regler och sköljs i dricksvatten innan den paketeras i påsar och är ett självklart val för dem som föredrar ekologiska varor.

– Våra konsumenters önskemål om ett utökat ekologiskt sortiment driver oss till ständig produkt- och förpackningsutveckling. Konsumenten väljer också i större utsträckning förpackad potatis och rotfrukter. Vi är stolta över att nu kunna erbjuda två av svenskarnas mest kära råvaror – potatisen och morot - smidigt förpackade i påsar. Vårt fokus på ekologiska varor har varit en viktig satsning under 2015 och vi kommer att fortsätta med fler spännande nyheter, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.

Ekologisk potatis i påse finns i butiker 15 september i olika utföranden:
2 kg Fast och Mjölig – rekommenderat försäljningspris på ca 40 kr.
1 kg Smått och Gott – rekommenderat försäljningspris på ca 34 kr.
900 g Fast och Mjölig - rekommenderat försäljningspris på ca 25 kr.

Ekologisk morot i påse om 1 kg finns i butiker från 1 oktober och har ett rekommenderat försäljningspris på ca 25 kr.

Skötseltips för rotfrukter

• Förvarar du dina rotfrukter varmt förkortar du hållbarheten. Vatten dunstar och den blir mjuk – men går fortfarande att äta.
  • Potatis är känslig för värme och ljus, därför förvaras den bäst i kyl eller svalt. I ljus utvecklar potatisen solanin, vilket i för stor mängd är giftigt och kan ge magkramper. Lite grönt på någon potatis är inte farligt, men vi rekommenderar att man inte äter det.
  • När du förvarar morötter bör du tänka på vilka grönsaker du lägger tillsammans med moroten. Morötter som kommer i kontakt med etylengas kan bli lite bittrare i smaken. För söta och goda morötter bör du förvara dem långt ifrån äpplen, päron, paprika och mogen banan då de avger mycket av just etylengas när de mognar.

Peruansk solteritosallad med krossad potatis (4 port.)
600 g Svegro Ekologisk Smått & Gott potatis
400 g fetaost100 g majskorn, kokta
100 g bondbönor, kokta
250 g grön sparris, skalad och kokt
1/2 liten rödlök, tunt skivad
1 bunt Svegro ekologiska morötter skalade och delade
4-5 rädisor, tunt skivade
2 msk vitvinsvinäger
Havssalt / nymald svartpeppar
1 kruka koriander, plockad
1 kruka bladpersilja, plockad
1 kruka gräslök, fint skuren

Koka Smått & Gott potatisen med skalet kvar i saltat vatten i ca 12-15 min. Känn efter med en sticka att den är klar. Låt den ånga av och tryck till den på en skärbräda med handen. Placera på ett uppläggningsfat med de resterande ingredienserna. Blanda olja och vinäger med salt och peppar och ringla över salladen. Dekorera med örter.

För fler recept och inspiration, besök gärna Svegros webbplats eller Instagram.

[1] Jordbruksverket, Livsmedelskonsumtion och Näringsinnehåll, statistikrapport 2014, avser år 2013.

Svegro är Sveriges ledande producent av färska örter. Odlingen sker ekologiskt i växthus på Färingsö utanför Stockholm. Bolaget grundades år 1960 och fokus på hållbarhet och innovation har skapat långsiktig framgång. Svegro har 75 medarbetare och omsatte 200 miljoner år 2023. För mer information, besök www.svegro.se.