Svegros VD, Kristin Orrestig vid bygget av det automatiserade växthuset

Svegro satsar på mer svenskodlad sallat genom nytt, automatiserat växthus

Sveriges ledande odlare av färska örter, Svegro, investerar i ett nytt växthus på Färingsö utanför Stockholm. I det nya, automatiserade växthuset planeras en odling av 2,2 miljoner sallatshuvuden årligen.

Konsumtionen av sallat i Sverige är cirka 5,5 kilo per person och år. Endast 40 % av all sallat som konsumeras är odlad i Sverige och då främst under sommarhalvåret. Under övriga månader importeras sallat framför allt från Spanien, men även från andra länder i södra Europa vilket medför långa transporter.

- Det finns en stark efterfrågan från våra kunder när det kommer till svenskodlade produkter. ICAs långsiktiga mål är att erbjuda frukt och grönsaker odlade i Sverige, året runt, där det är möjligt. Vi har under det senaste året målmedvetet ökat andelen i vårt sortiment och vi ser positivt på möjligheter till mer svenskodlade produkter framöver, säger Jonas Andersson, affärsområdeschef frukt, grönt och blommor på ICA Sverige.

För sallat som importeras från andra länder står transporterna för upp till 80 procent av produkternas koldioxidutsläpp. Förutom transporterna är det förbrukningen av energi och förpackningar som har stor påverkan på miljön.

Sallatshuvuden odlade i Sverige med förnybar energi, förpackningar som löpande utvecklas för att minska miljöpåverkan och transporter med förnybart bränsle minskar produkternas klimatavtryck rejält.

- Många är medvetna om att användandet av kemiska bekämpningsmedel är större för importerad sallat än den svenska. Korta transporter samt vikten av svensk livsmedelsproduktion är andra anledningar till att konsumenter väljer svenskt. Med det nya växthuset på plats kan vi odla cirka 2,2 miljoner sallatshuvuden om året, vilket motsvarar cirka 10 procent av den svenska marknaden exklusive isbergssallat. Att vi framöver kan leverera ännu mer svenskodlad sallat varje dag, hela året, ser vi som en stor framgång, säger Kristin Orrestig, VD på Svegro.

Om Svegros nya växthus

• Storlek: 4 200 m2.
  • Produktionsstart: Svegro beräknar att det nya växthuset ska stå klart hösten 2024 och att produktionen är i gång till våren 2025.
  • Projektinvesteringar: Växthus, odlingsutrustning, belysning, såmaskin, skördestation, packutrustning och tillhörande transportband.
  • Automation: Fullt automatiserat odlingssystem byggt för sallat. Plantan transporteras genom växthuset från sådd till skörd och i sista steget kvalitetssäkras produkten och berörs då för första gången av mänsklig hand.
  • Klimatavtryck: Genom att odla i Sverige, med förnybar energi, kommer produkternas klimatavtryck att vara lägre jämfört med importerad sallat.
    Svegros transporter sker med förnybart bränsle vilket ytterligare sänker koldioxidutsläppen.

Svegro är Sveriges ledande odlare av färska örter. I växthuset på Färingsö utanför Stockholm odlas även mikroörter och sallat. Sedan bolaget grundades 1960 har fokus legat på hållbarhet och innovation, vilket skapat långsiktig och lönsam framgång.

Under 2023 fick Svegro sina klimatmål officiellt godkända av initiativet Science Based Targets (SBTi). Svegro har ca 70 medarbetare och omsatte ca 200 miljoner år 2023. Läs mer på svegro.se

Svegro är Sveriges ledande producent av färska örter. Odlingen sker ekologiskt i växthus på Färingsö utanför Stockholm. Bolaget grundades år 1960 och fokus på hållbarhet och innovation har skapat långsiktig framgång. Svegro har 75 medarbetare och omsatte 200 miljoner år 2023. För mer information, besök www.svegro.se.