Svegro AB - Årets Företagare i Stockholms län 2014

Årets Ekeröföretagare 2013 Per och Patric Norman med Svegro AB blev i går kväll även Årets Företagare i Stockholms län.

Till Årets Företagaregala på Mosebacke, arrangerad av Företagarna Stockholms län, hade nomineringar inkommit från flertalet av länets kommuner.

Efter att först ha presenterats och intervjuats som topp-tre finalist kunde Per Norman en stund senare under publikens applåder kliva upp på scenen och från Företagarnas VD Elisabeth Tand Ringqvist ta emot vinnardiplom och inbjudan att representera Stockholmsregionen i oktober då Sveriges Årets Företagare utses vid Företagarnas årliga gala.

Juryn motivering löd: Med sinne för smak och kundens krav har Per och Patric gjort resan från lokal torghandlare till att förse hela svenska folket med grön matkultur. Årets Företagare i Stockholms län har med högt kvalitetstänkande parat med utvecklande av nya smaker och spännande recept ökat konsumenternas intresse för våra vanligaste basvaror potatis, sallad och örter. Med miljöcertifierad odling och produkter som uppfyller regler för KRAV, SMAK och Svenskt Sigill är juryn övertygad om att Per och Patric Norman, Svegro AB, är värdiga vinnare till utmärkelsen Årets Företagare 2014 i Stockholms län.

Per Norman hälsar att ”Vi på Svegro är stolta över att vårt arbete med att sprida matglädje uppmärksammas på detta sätt”.

Bakgrund

Genom att lokalt arrangera eller samverka till att kommunernas Årets Företagare utses vill organisationen Företagarna lyfta fram inspirerande exempel på framgångsrikt företagande.

De lokala företagarorganisationerna nominerar sina kandidater till att bli Årets Företagare i länet.

Vinnarna får sedan representera sina län vid en årlig riksomfattande gala där Årets Företagare i Sverige utses.

I Ekerö ingår Företagarna Sundbyberg-Ekerö i juryn som utser Årets Ekeröföretagare vid den årliga näringslivsdagen.

Mer information kan lämnas av Bengt Tedenmyr, Företagarna Sundbyberg-Ekerö, 0707-901 280 eller bengt.tedenmyr@tedek.se eller av regionschef Emma Tonnes, Företagarna Stockholms län ,

08-406 17 00.

Bildmaterial är under framtagande.

Svegro, familjeföretaget på Svartsjö, odlar och marknadsför närodlade kvalitetsgrönsaker som färska örter, sallater och potatis för att året runt erbjuda svenska konsumenter smakrika matupplevelser.

All produktion sker med höga krav på livsmedelssäkerhet, miljöhänsyn och regelbundna kvalitetskontroller. Företaget utvecklar ständigt nya produkter, innovativa förpackningar och nya spännande recept.

www.svegro.se

Svegro är Sveriges ledande producent av färska örter. Odlingen sker ekologiskt i växthus på Färingsö utanför Stockholm. Bolaget grundades år 1960 och fokus på hållbarhet och innovation har skapat långsiktig framgång. Svegro har 75 medarbetare och omsatte 200 miljoner år 2023. För mer information, besök www.svegro.se.