Trots pandemin: Hårt tryck på Nordic Choice Hotels gymnasieutbildning inför hösten

Efter tre års studier så tar imorgon de första eleverna studenten från Nordic Choice Hotels och Realgymnasiets Hotell- och restaurangprogram. De elever som genomgått utbildningen har nu en jobbgaranti att lösa in som ger dem en fot in på arbetsmarknaden. Trots pandemin så visar dessutom antalet ansökningar till utbildningen i höst att intresset ökat och fler söker sig till branschen.

Det var 2018 som Nordic Choice Hotels och Realgymnasiet i samarbete startade en helt ny gymnasieutbildning. Syftet var att aktivt arbeta för att locka unga till besöksnäringen och ge dem bästa möjliga förutsättningar för att lära sig branschen och bidra till att trygga kompetensförsörjningen inom hotell och restaurang. Utbildningen som idag sker på fyra orter i Sverige startade i Stockholm. Efter tre års studier med arbetsplatsförlagd praktik på Quality Hotel Globe så tar imorgon de första eleverna studenten.

- Det är blandade känslor. Vi på Quality Hotel Globe är naturligtvis oerhört glada för elevernas skull att de nu äntligen efter tre års slit är redo för arbetsmarknaden men också vemodigt eftersom vi inte längre kommer ha de här 20 helt fantastiska personerna i vårt team längre. Nu ska de ut i den stora världen och det känns bra att vi fått rustat dem för det äventyr som nu väntar, säger Quality Hotel Globes VD och hotelldirektör Tina Hedman.

Under studierna så har fokuset legat på att utbilda eleverna för att arbeta inom ett hotells samtliga verksamheter som reception, restaurang/bar, housekeeping, möten och konferens. En viktig del av utbildningen har varit arbetsplatsförlagd praktik. I Stockholm har praktiken skett på Quality Hotel Globe.

Sedan utbildningen startade i Stockholm så erbjuds den numer också i Göteborg, Malmö och Linköping.

- Det mottagandet vi fått från branschen och eleverna själva överträffar alla förväntningar. Vi var oroliga nu inför hösten till följd av covid-19 som drabbat oss hårt men när vi nu ser ansökningarna inför hösten så kan vi konstatera att intresset växt och att vi har fler sökanden än någonsin tidigare. Det här är bra för oss, branschen och inte minst eleverna som får bästa möjliga introduktion till en magisk bransch, säger Nordic Choice Hotels Head of People & Culture Tina Tropp Jerresand.

En viktig del av utbildningen sker efter avslutade studier. Som en del i programmet så erbjuds en 6 månader lång anställning för de elever som fullföljt utbildningen.

- Om man ska vara ärlig så är jobbgarantin ett sätt för oss att få behålla våra elever. De är de bästa som kommer ut på arbetsmarknaden och vi vill inte bara ta del av deras kunskap och engagemang utan vill också säkerställa så att de får den bästa möjliga starten i arbetslivet, vi hoppas därför att så många som möjligt använder sig av jobbgarantin som ger dem en anställning på något av våra hotell i 6 månader, säger Tina Tropp Jerresand.

Fakta:
Utbildningen är 3-årig.
Bakom utbildningen ligger Realgymnasiet och Nordic Choice Hotels.
Utbildningen finns idag i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.
Varje klass består av max 20 elever.
Praktik sker på hotellen Quality Hotel Globe, Clarion Hotel Post, Quality Hotel View och Quality Hotel The Box.
Elever som genomgått utbildningen är garanterad en 6 månader lång anställning på något av Nordic Choice Hotels hotell i Norden.

För mer information kontakta:
Tina Tropp Jerresand, Head of People & Culture Sweden, +46 70 775 85 68
Tina Hedman, VD och hotelldirektör Quality Hotel Globe, +46 70 583 21 52